• Original research article
  • July 12, 2023
  • Open access

Chinese chamber ensemble with piano in dialogue with the European genre model

Abstract

The aim of the research is to characterize the typical features of the Chinese chamber instrumental ensemble with piano by comparing it to the European model of the genre. The article examines the piano ensemble as the dominant type of chamber genre in China and identifies the main genre-forming factors that contribute to its uniqueness. The scientific novelty lies in the characterization of a complex of objective reasons that have defined the originality of the Chinese piano ensemble. The research demonstrates that, based on the Western prototype of the genre, Chinese composers enrich it with the national characteristics: a tendency towards objective forms of expression, changes in the functional role of the piano, an emphasis on programmability, and exploration of the realm of the national language by drawing on traditions of Chinese folk and theatrical music.

References

  1. Петров А. К. Претворение русского фольклора в современной хоровой музыке (1980-2005): основные тенденции, новые композиторские подходы: автореф. дисс. ... к. иск. М., 2007.
  2. Польская И. И. Камерный ансамбль: история, теория, эстетика. Харьков: Изд-во Харьковской государственной академии культуры, 2001. Попова Т. Музыкальные жанры и формы. М.: Музгиз, 1954.
  3. Раабен Л. Н. Камерная инструментальная музыка // Музыка XX века: очерки: в 2-х ч. М.: Музыка, 1980. Ч. 2. Кн. 3.
  4. Сохор А. Н. Теория музыкальных жанров. Задачи и перспективы // Теоретические проблемы музыкальных форм и жанров: сб. науч. ст. М.: Музыка, 1971.
  5. Царегородцева Л. М. Эволюция жанра большого камерно-инструментального ансамбля с участием фортепиано: дисс. ... к. иск. Тамбов, 2005.
  6. 汪毓和. 中国近现代音乐史. 北京: 人民音乐出版社, 2012 (Ван Юйхэ. История современной китайской музыки. Пекин: Изд-во народной музыки, 2012).
  7. 吉林君。中国弦乐四重奏的发展脉 络及其民族化探索。硕士学位论文。山东大学。济南。2018 (Цзилинь Цзюнь. Исследование развития и национального характера китайского струнного квартета: магистерская диссертация / Шаньдунский университет. Цзинань, 2018).
  8. 居其宏。 新中国音乐史 (1949-2000)。长沙:湖南美术出版社, 2002 (Цзюй Цихун. История музыки Нового Китая (1949-2000). Чанша: Хунаньское художественное издательство, 2002).
  9. 陈习. 我国早期混合重奏创作的发展及其特点—以钢琴与提琴重奏为例. 乐府新声 (沈阳音乐学院学报) 2011 年第4 期 (Чэнь Си. Развитие и специфика раннего смешанного квартета в Китае: на примере фортепиано и скрипки // Новый голос Юэфу: научный вестник Шэньянской консерватории. 2011. № 4).

Author information

Qiaosong Xiao

Glinka Nizhny Novgorod State Conservatory

About this article

Publication history

  • Received: May 19, 2023.
  • Published: July 12, 2023.

Keywords

  • китайский фортепианный камерно-инструментальный ансамбль
  • китайская современная академическая музыка
  • китайский фольклор
  • западный прототип жанра
  • китайские композиторы
  • Chinese chamber instrumental ensemble
  • Chinese contemporary academic music
  • Chinese folklore
  • Western prototype of genre
  • Chinese composers

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)