• Original research article
  • September 26, 2023
  • Open access

“The Bells” by Sergei Rachmaninoff: The poem “The Bells” by Edgar Allan Poe in the translation by Konstantin Balmont as a source for the birth of an individual musical form. Part II: Structure peculiarities

Abstract

This paper is the second part of the publication: Svistunenko T. A. “The Bells” by Sergei Rachmaninov: The poem “The Bells” by Edgar Allan Poe in the translation by Konstantin Balmont as a source for the birth of an individual musical form. Part I: background and history of creation // Manuscript. 2023. Vol. 16. Iss. 2. The first part gave a description of E. A. Poe’s creative work and his aesthetic views; characterised the general composition of K. D. Balmont’s translation of E. A. Poe’s poem “The Bells” and presented the history of creation of the poem “The Bells” by S. V. Rachmaninoff and the public perception of this work. In this article, the author conducts a detailed analysis of each of the four parts of S. V. Rachmaninoff’s poem “The Bells”, which makes it possible to identify a number of general patterns inherent in the composition as a whole. As a result, the peculiarities of main theme development in each part of the work have been determined; it has been substantiated that in S. V. Rachmaninoff’s poem “The Bells”, there is a special type of a main theme, which, despite being one of several “seeds”, develops according to monothematic laws. All the structure peculiarities in the poem testify to the creator’s individuality and the composer’s nuanced solution of questions of musical form, which reflects his desire to convey the very essence of the content of the poetic work in music.

References

  1. Асафьев Б. Хоровая культура // Асафьев Б. Русская музыка от начала XIX столетия. Л.: Музыка, 1968.
  2. Асафьев Б. С. В. Рахманинов // Асафьев Б. Избранные труды: в 5-ти т. М.: Изд-во Академии наук СССР, 1954. Т. 2.
  3. Бобровский В. О переменности функций музыкальной формы. М.: Музыка, 1970.
  4. Житомирский Д. Фортепианное творчество Рахманинова // Советская музыка. 1945. № 4.
  5. Мазель Л. О лирической мелодике Рахманинова // Мазель Л. О мелодии. М.: Государственное музыкальное издательство, 1962.
  6. Протопопов В. Позднее симфоническое творчество Рахманинова // С. В. Рахманинов: сб. ст. и мат. / под ред. Т. Цытович. М. – Л.: Музгиз, 1947.
  7. Рахманинов С. Музыка должна говорить языком сердца // Музыкальная жизнь. 1966. № 12.
  8. Шагинян М. Воспоминания о С. В. Рахманинове // Воспоминания о Рахманинове: в 2-х т. / сост., ред., прим. и предисл. З. Апетян. Изд-е 2-е, доп. М., 1961. Т. II.

Author information

Tatiana Anatolevna Svistunenko

PhD

Saratov State Conservatoire

About this article

The article has been published in two parts. Reference of the first part: Свистуненко Т. А. «Колокола» С. В. Рахманинова: поэма «The Bells» Э. А. По в переводе К. Д. Бальмонта как источник рождения индивидуальной музыкальной формы. Часть I: предпосылки и история создания // Манускрипт. 2023. Т. 16. Вып. 2. https://doi.org/10.30853/mns20230037

Publication history

  • Received: August 5, 2023.
  • Published: September 26, 2023.

Keywords

  • симфоническая поэма «Колокола» С. В. Рахманинова
  • поэма “The Bells” Э. А. По
  • музыкальная поэма для симфонического оркестра
  • структурные особенности
  • лейттема
  • symphonic poem “The Bells” by S. V. Rachmaninoff
  • poem “The Bells” by E. A. Poe
  • musical poem for symphony orchestra
  • structure peculiarities
  • main theme

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)