• Original research article
  • September 24, 2024
  • Open access

The influence of classical Chinese philosophy on the national music of China in the 1980s

Abstract

The aim of the study is to identify the interrelations between fundamental values in Chinese philosophy (Confucianism, Taoism, Buddhism) and their reflection in the piano music of China during the 1980s. The study is novel in that it is the first one to analyze piano compositions from the period under consideration focusing on the relationship between classical philosophical principles and musical art. As a result, the article demonstrates, using specific examples of piano music from the 1980s, how traditional concepts of Chinese philosophy (unity with nature, social justice, inner harmony, respect for elders) are reflected in musical form.

References

  1. Ван Ин. Претворение национальных традиций в фортепианной музыке китайских композиторов XX-XXI веков: автореф. дисс. … к. иск. СПб., 2009.
  2. Дай Юй. Элементы традиционной культуры в новой китайской музыке «периода открытости»: автореф. дисс. … к. иск. Н. Новгород, 2017.
  3. Ли Ваньли. Древнекитайская философия как один из источников формирования китайского национального менталитета // Манускрипт. 2019. Т. 12. Вып. 7.
  4. Лян Маочун. Музыка века фортепиано: четвертое достижение китайского фортепианного творчества // Фортепианное искусство. 2020. № 3.
  5. Фань Юй. Философия тайцзи в творчестве китайского композитора Чжао Сяошэна // Актуальные проблемы высшего музыкального образования. 2018. № 2 (48).
  6. Ян Тун. Тан Дун «Воспоминания о восьми картинах»: диалог традиций // Университетский научный журнал. 2019. № 48.
  7. 王安国. 我国音乐创作“新潮”纵观 // 中国音乐学杂志. 1986年. 01期 (Ван Аньго. Очерк о китайской музыке «новой волны» // Китайское музыковедение. 1986. № 1).
  8. 李吉提. 《中国音乐结构分析概论》. 北京: 中央音乐学院出版社, 2004 (Ли Цзити. Введение в анализ структуры в китайской музыке. Пекин: Изд-во Центральной консерватории, 2004).
  9. 肖健. 孔、孟、荀义利思想比较研究 // 西安外国语学院学报. 2000. № 4 (Сяо Цзяньи. Сравнение философских идей Конфуция, Мэнцзы и Сюньцзы // Журнал Сианьского университета международных исследований. 2000. № 4).
  10. 吴钊, 刘东升. 《中国音乐史略》. 北京: 人民音乐出版社, 1983 (У Чжао, Лю Дуншэн. Краткая история китайской музыки. Пекин: Издательство народной музыки, 1983).
  11. 方勇. 庄子. 北京, 2019 (Фан Юн. Чжуанцзы. Пекин, 2019).
  12. 陈铭志. 八卦是怎样控制音乐的赵晓生的钢琴曲《太极》 // 音乐爱好者. 1988. № 1 (Чэнь Минчжи. Фортепианное произведение Чжао Сяошэна «Тайцзи» // Любитель музыки. 1988. № 1).
  13. 杨寅麟.《中国音乐史论文集》 上海:《上海音乐》出版社, 1953 (Ян Иньлю. Очерки по истории китайской музыки. Шанхай: Шанхайская музыка, 1953).

Author information

Mingkong Gao

Hengyang Normal University, The People’s Republic of China

About this article

Publication history

  • Received: August 7, 2024.
  • Published: September 24, 2024.

Keywords

  • влияние китайской философии
  • конфуцианство
  • даосизм
  • буддизм
  • фортепианная музыка 1980-х годов
  • национальная фортепианная музыка Китая
  • связь китайской классической философии и музыки
  • influence of Chinese philosophy
  • Confucianism
  • Taoism
  • Buddhism
  • piano music of the 1980s
  • national piano music of China
  • connection between Chinese classical philosophy and music

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)