• Original research article
  • October 9, 2024
  • Open access

The legend of Stratonice: A mythological aspect

Abstract

The study aims to analyze the well-known episode of the marriage of Stratonice, the first wife of Seleucus I and then his son Antiochus, in the context of the policy of consolidating society conducted by Seleucus Nicator and to determine the reasons that influenced the established description of this incident in sources. The scientific novelty of the study lies in the fact that this story is considered as an artificially created myth that has absorbed representations of the “dying and resurrecting god”. As a result of the study, it was found that in the sources, the background of Stratonice’s second marriage is described similar to popular mythological plots and ritual practices, which suggests the artificial origin of this legend. Seleucus’s decision to give his wife to his son needed an intelligent justification, and the explanation of this step organically blended into the formation of the myth about the ruler himself and the members of his family.

References

  1. Белов С. И. Соотношение концептов «политический миф» и «исторический миф» // Вестник Московского университета. Серия 12. Политические науки. 2018. № 3.
  2. Буркерт В. Греческая религия: архаика и классика / пер. с нем. М. Витковской, В. Витковского. СПб.: Алетейя, 2004.
  3. Випулис И. В. Царский ритуал древней Месопотамии как инициация // Вестник Московского государственного университета культуры и искусств. 2017. № 6 (80).
  4. Грейвс Р. Мифы древней Греции / пер. с англ. К. П. Лукьяненко. М.: Прогресс, 1992.
  5. Доддс Э. Р. Греки и иррациональное / пер. с англ. С. В. Пахомова. СПб.: Алетейя, 2000.
  6. Емельянов В. В. Шумерский календарный ритуал (категория МЕ и весенние праздники). СПб.: Петербургское востоковедение, 2009.
  7. Женин И. А. Исторические мифы и коллективная память в пространстве исследовательских практик // Шаги/Steps. 2021. Т. 7. № 1.
  8. Журавлева Н. В. Царский культ в государстве Селевкидов: от Селевка I до Антиоха III: дисс. … к. ист. н. М., 2009.
  9. Зелинский Ф. Ф. Эллинская религия. Мн.: Экономпресс, 2003.
  10. Копейкин М. А. Роль брачной дипломатии во внешней политике Селевка I и Антиоха I (308‑260 гг.) // StudArctic Forum. 2021. № 2 (22).
  11. Крамер С. Н. Мифология Шумера и Аккада / пер. В. А. Якобсона. М., 1977.
  12. Лобанков И. Д. От мифа архаичного до мифа современного // Человек. История. Культура. Исторический и философский альманах / Российская академия народного хозяйства и государственной службы при Президенте Российской Федерации, Поволжский институт управления имени П. А. Столыпина. Саратов, 2014.
  13. Маковская Д. В. Исторический миф и этнический конфликт: теория, методология, технология конструирования // Научная мысль Кавказа. 2014. № 1 (77).
  14. Матвеева В. В. Актуальность исторического мифа, в концепции его в современной истории // Инновационная наука. 2019. № 6.
  15. Обидина Ю. С. Древнегреческие мифы как исторический источник // Вестник Марийского государственного университета. 2016. Т. 2. № 4 (8).
  16. Сивкина Н. Ю., Гусева А. С. Правление Селевка I: становление исторического мифа // Чувства добрые я лирой пробуждал… / под ред. Г. А. Дмитриевской, В. М. Строгецкого. Н. Новгород: Гладкова О. В., 2024.
  17. Сивкина Н. Ю., Можеровцева А. Д. Культ Сараписа в эллинистическом Египте как продолжение политики «слияния народов» // Genesis: исторические исследования. 2023a. № 1.
  18. Сивкина Н. Ю., Можеровцева А. Д. Локоны Береники: исторический контекст политического мифа // Регионы мира: проблемы истории, культуры и политики / сост. и гл. ред. А. А. Корнилов; отв. ред. А. А. Сорокин. Н. Новгород: ННГУ им. Н. И. Лобачевского, 2023b. Вып. 7.
  19. Смирнов С. В. Анабасис Антиоха I // Scripta antiqua. Вопросы древней истории, филологии, искусства и материальной культуры. 2013a. Т. 3.
  20. Смирнов С. В. Государство Селевка I: политика, экономика, общество. М.: Русский фонд содействия образованию и науке, 2013b.
  21. Смирнова А. А., Леонов И. В., Кириллов И. В. Исторический миф: особенности генезиса, пути «овеществления» и способы реализации. Статья 1 // Человек. Культура. Образование. 2022. № 1.
  22. Фрэзер Д. Д. Золотая ветвь: исследование магии и религии / пер. с англ. М. К. Рыклина. М.: Политиздат, 1980.
  23. Циркин Ю. Б. Мифы Финикии и Угарита. М.: АСТ; Астрель, 2003.
  24. Шкурина Т. Г. Инициация как социальная практика // Вестник Самарского государственного университета. 2011. № 4 (85).
  25. Kuhrt A., Sherwin‑White S. Aspects of Seleucid Royal Ideology: The Cylinder of Antiochus I from Borsippa // The Journal of Hellenic Studies. 1991. Vol. 111.

Author information

Anastasiya Sergeevna Guseva

Lobachevsky State University of Nizhni Novgorod; Educational Сenter of the Dobrolyubov National University “Slavic-Greek-Latin Cabinet”

Nataliya Yurievna Sivkina

Dr

Lobachevsky State University of Nizhni Novgorod; Educational Сenter of the Dobrolyubov National University “Slavic-Greek-Latin Cabinet”

About this article

Publication history

  • Received: September 1, 2024.
  • Published: October 9, 2024.

Keywords

  • Селевкиды
  • эпоха эллинизма
  • исторический миф
  • Антиох I
  • Стратоника
  • Seleucids
  • Hellenistic era
  • historical myth
  • Antiochus I
  • Stratonice

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)