• Original research article
  • November 18, 2024
  • Open access

The role of geographical myths in shaping the tourist attractiveness of cities (as exemplified by Russia)

Abstract

The article is devoted to the study of the role of geographical myths in shaping the tourist attractiveness of cities. In the context of globalization and digitalization, myths are becoming an important tool for creating a unique image of a territory and attracting tourists. The study includes an analysis of factors influencing tourist attractiveness and the results of a survey of local residents assessing the importance of myths and legends in local tourism. The work demonstrates the dual significance of geographical myths: on the one hand, they contribute to the popularization of a region, on the other hand, they can construct a false reality of a particular place. The aim of the study is to determine the significance of geographical myths in the system of tourist attractiveness factors. The article considers the role of geographical myths in shaping the tourist attractiveness of cities, as well as their influence on the perception of local culture and the development of domestic tourism. The scientific novelty of the study lies in the empirical approach to understanding the role of geographical myths in shaping the tourist attractiveness of cities, considering myths not only as cultural artifacts, but also as tools of popularization for tourist destinations. The study found that the geographical myth has high potential as a means of attracting tourists, but in practice it performs an applied function, accompanying existing objects of tourist attraction.

References

  1. Александрова М. А. Туризм как элемент сферы социального благополучия // Векторы благополучия: экономика и социум. 2019. № 4 (35).
  2. Барышников П. Н. Архаический миф и современное мифотворчество // Вестник Российского университета дружбы. Серия «Философия». 2006. № 1 (11).
  3. Бауман З. От паломника к туристу // Социологический журнал. 1995. № 4.
  4. Горнова Г. В. Городская идентичность: философско-антропологические основания: монография. Омск: Амфора, 2019.
  5. Замятин Д. Н. Локальные истории и методика моделирования гуманитарно-географического образа города // Гуманитарная география: научный и культурно-просветительский альманах. М.: Институт наследия, 2005. Вып. 2.
  6. Калистратова М. А. Город и миф – миф о городе // Вестник Гуманитарного университета. 2020. № 4 (31).
  7. Кружалин В. И., Мироненко Н. В., Зигерн-Корн Н. В., Набалина Н. В. География туризма (Ростуризм): учебник. М.: Федеральное агентство по туризму, 2014.
  8. Луговая И. В. Туристская привлекательность региона как маркетинговое понятие // Брендинг малых и средних городов России: опыт, проблемы, перспективы: материалы всероссийской заочной научно-практической конференции. Екатеринбург: УрФУ, 2014.
  9. Митин И. И. Место как палимпсест: мифогеографический подход в культурной географии // Феномен культуры в российской общественной географии: экспертные мнения, аналитика, концепты / под ред. А. Г. Дружинина и В. Н. Стрелецкого. Ростов н/Д: Изд-во Южного фед. ун-та, 2014.
  10. Найдыш В. М. Мифология: учеб. пособие. М.: КНОРУС, 2010.
  11. Урри Д. Взгляд туриста и глобализация // Массовая культура: современные западные исследования / пер. с англ., отв. ред. и предисл. В. В. Зверевой; послесл. В. А. Подороги. М.: Прагматика культуры, 2005.
  12. Ушакова Е. О., Вдовин С. А. Определение туристкой привлекательности региона по величине потенциала ресурсов развития туризма // Современные проблемы науки и образования. 2014. № 1.
  13. Фрейденберг О. М. Миф и литература древности. М.: Наука, 1978.
  14. Фролова Е. В., Кабанова Е. Е. Факторы развития туристической привлекательности муниципальных образований России // Вопросы государственного и муниципального управления. 2017. № 3.
  15. Чернега А. А. Конвертация ресурсов в капитал в сфере туризма (на примере городов Великий Устюг и Мышкин) // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия «Социология». 2015. № 2.
  16. Hennig C. Tourism: Enacting Modern Myths // The Tourist as a Metaphor of the Social World / ed. by G. Dann. Brisbane, 2002. https://doi.org/10.1079/9780851996066.0169
  17. Pine B. J., Gilmore J. H. The Experience Economy: Competing for Customer Time, Attention, and Money. Boston: Harvard Business Review Press, 2019.

Author information

Veronika Gennadyevna Shurina

Voronezh State University

About this article

Publication history

  • Received: September 14, 2024.
  • Published: November 18, 2024.

Keywords

  • географический миф
  • туристическая привлекательность
  • факторы туристической привлекательности
  • geographical myth
  • tourist attractiveness
  • factors of tourist attractiveness

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)