Actual problems of studying the interaction of Soviet unofficial art of the 1960s and 1980s with the heritage of the avant-garde
Abstract
The aim of the study is to analyze the actual problems of studying the succession of creativity of unofficial artists with the legacy of avant-garde in the artistic culture of the USSR in the 1960s and 1980s. The article notes the modern concepts of domestic researchers, considering the general patterns of development of the creative method of unofficial artists and avant-garde representatives, points out the issues of terminology, periodization and regional aspects of unofficial art, without which understanding the interrelations between tradition and modernity in the artistic culture of the second half of the 20th century is not possible. The scientific novelty is that a new understanding of the succession of unofficial art with the tradition of avant-garde is proposed from the standpoint of applying a historical and cultural approach. As a result, it is proved that the formation of modern methodology of study of forms of avant-garde interpretation in the creativity of unofficial artists is necessary in conjunction with interdisciplinary studies, as it contributes to the development of a broader view on problem.
References
- Аймермахер К. От единства к многообразию: разыскания в обл. «другого» искусства 1950-1980-х гг. / под ред. Н. Маргулис. М.: Российский государственный гуманитарный университет, 2004.
- Андреева Е. Ю. Угол несоответствия. Школы нонконформизма. Москва – Ленинград. СПб.: Искусство XXI век, 2023.
- Благодатов Н. И. Ленинградские группы андеграунда в 1950-1960-е годы // Неофициальное искусство в СССР. 1950-1980-е годы: сборник трудов научной конференции (г. Москва, 14-16 марта 2012 г.). М.: БуксМАрт, 2014.
- Бобринская Е. А. Политика зрения // Неофициальное искусство в СССР. 1950-1980-е годы: сборник трудов научной конференции (г. Москва, 14-16 марта 2012 г.). М.: БуксМАрт, 2014.
- Бобринская Е. А. Чужие? Неофициальное искусство: мифы, стратегии, концепции. М.: Арт‑медиа, 2013.
- Гробман М. Я. Левиафан: дневники 1963-1971 г. М.: Новое литературное обозрение, 2002.
- Гройс Б. Е. Частные случаи: сборник эссе. М.: Ад Маргинем Пресс, 2020.
- Деготь Е. А. Русское искусство XX века. М.: Трилистник, 2000.
- Дорогина Е. А. Художественная жизнь в Саратове конца 1940-х годов: истоки неофициального искусства // Исторические, философские, политические и юридические науки, культурология и искусствоведение. Вопросы теории и практики. 2017. № 12-2.
- Дьяконов В. Н. Московская художественная культура 1950-60-х гг.: возникновение неофициального искусства: автореф. дисс. … к. культ. М., 2009.
- Ершов Г. Ю. Нонконформизм и русский авангард. Проблемы соотнесения // Мифы и теории в искусстве России 1970-2012‑х гг.: научно-художественный проект. СПб.: Арт-центр «Пушкинская-10», Музей нонконформистского искусства, 2013.
- Кантор-Казовская Л. Гробман – Grobman. М.: Новое литературное обозрение, 2014.
- Рапопорт А. Нонконформизм остается: Санкт-Петербург. Сан-Франциско. СПб.: ДЕАН, 2002.
- Сохарева Т. Неофициальное искусство за пределами Москвы и Ленинграда. 2021. https://artguide.com/posts/2211
- Тупицин В. Глазное яблоко раздора: беседы с Ильей Кабаковым. М.: Новое литературное обозрение, 2006.
- Хлобыстин А. Л. Шизореволюция: очерки петербургской культуры второй половины ХХ века. СПб.: Borey Art, 2017.
- Шехтер Т. Е. Неофициальное искусство Петербурга (Ленинграда) как явление культуры второй половины XX века: текст лекций. СПб.: Изд‑во Санкт-Петербургского государственного политехнического университета, 1995.
Author information
About this article
Publication history
- Received: November 1, 2024.
- Published: December 3, 2024.
Keywords
- нонконформизм
- второй авангард
- региональное искусство
- постмодернизм
- художественная культура
- nonconformism
- second avant-garde
- regional art
- postmodernism
- artistic culture
Copyright
© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC