The Chinese landscape as one of the ways of spiritual and visual comprehension of the incomprehensible Tao
Abstract
The purpose of this study is to identify a causal relationship between the formation of the phenomenon of Chinese landscape as an independent painting genre during the reign of the Tang and Song dynasties of the 6th and 13th centuries and the influence of traditional ways of spiritual and visual comprehension of Tao through religious and philosophical practices on it. The article analyzes the influence of the syncretism of the Chinese religious and philosophical worldview on the ideological and artistic programs of landscape painting as a meditative way of comprehending Tao in the period of the 6th and 13th centuries. In the course of the study, the authors prove that the traditional Chinese landscape cannot be considered only from an artistic and aesthetic point of view, only as a separate work of art in isolation from its religious and philosophical content, since the Chinese landscape is a religious and philosophical meditative practice of spiritual and visual comprehension of the incomprehensible Tao, which is the scientific novelty of this study. As a result, the authors conclude that the traditional Chinese landscape, reflecting in colors the practice of spiritual and visual comprehension of the incomprehensible Tao, should be perceived by analogy with the isography (iconographic tradition) of “Eastern Orthodox theology”.
References
- Алпатов М. В. Всеобщая история искусств: в 2 т. М.: Искусство, 1948. Т. 1.
- Ван Вэй. Тайны живописи // Китайское искусство: принципы, школы, мастера / сост., пер. с кит. и англ., вступ. ст., очерки и комм. В. В. Малявина. М.: Люкс, 2004.
- Ван Ян, Орлов И. И., Бердник Т. О. Синкретизм картины мира, оказавший влияние на традиционную пейзажную живопись Китая // Декоративное искусство и предметно-пространственная среда. Вестник Российского государственного художественно-промышленного университета им. С. Г. Строганова. 2024. № 1-1.
- Васильев Л. С. История религий Востока: учеб. пособие для студентов вузов. Изд-е 2-е, перераб. и доп. М.: Высшая школа, 1988.
- Вигасин А. А., Дандамаев М. А., Крюков М. В. История Древнего Востока: учебник для студентов вузов, обучающихся по спец. «История» / под ред. В. И. Кузищина. Изд-е 2-е, перераб. и доп. М.: Высшая школа, 1988.
- Го Си. Высокий смысл лесов и потоков // Китайское искусство: принципы, школы, мастера / сост., пер. с кит. и англ., вступ. ст., очерки и комм. В. В. Малявина. М.: Люкс, 2004.
- История древнего мира: в 3 кн. / под ред. И. М. Дьяконова, В. Д. Нероновой, И. С. Свенцицкой. Изд-е 3-е, испр. и доп. М.: Наука. Главная редакция восточной литературы издательства, 1989. Кн. 2. Расцвет древних обществ.
- Лободанов А. П. Семиотика искусства: история и онтология: учебное пособие. Изд-е 2-е. М.: Издательство Московского университета, 2013.
- Малявин В. В. Китайское искусство. М.: ACT; Астрель, 2004.
- Роули Д. Принципы китайской живописи / пер. с англ. В. В. Малявина. М.: Люкс, 2004.
- Сe Хэ. Шесть законов живописи // Китайское искусство: принципы, школы, мастера / сост., пер. с кит. и англ., вступ. ст., очерки и комм. В. В. Малявина. М.: Люкс, 2004.
- Таранов П. С. Философия сорока пяти поколений / худ. Ю. Д. Федичкин. М.: АСТ, 1999.
- Фэнь Ю-лань. Краткая история китайской философии / пер. Р. В. Котенко; науч. ред. Е. А. Торчинов. СПб.: Евразия, 2017.
- Ши-тао. Беседы о живописи / пер. с кит. Е. В. Завадской. М.: Наука, 1978.
- Шэнь Гуа. О живописи // Китайское искусство: принципы, школы, мастера / сост., пер. с кит. и англ., вступ. ст., очерки и комм. В. В. Малявина. М.: Люкс, 2004.
- Ян Хин-шун. Древнекитайский философ Лao-цзы и его учение. М.: Наука, 1950.
- Ян Юнго. История древнекитайской мысли. М.: Наука, 1980.
- Cahill J. The Compelling Image: Nature and Style in Seventeenth-Century Chinese Painting. Cambridge – L.: Harvard University Press, 1982.
- Hearn M. K. How to Read Chinese Paintings. N. Y.: Metropolitan Museum of Art, 2008.
- 任昕. 庄子思想与中国绘画精神—兼谈中西绘画差异东方丛刊. 广西外国文学学会. 出版单位: 广西师范大学出版社, 2000 (Рен Синь. Мысли Чжуанцзы и дух китайской живописи – о различиях между китайской и западной живописью. Гуанси: Ассоциация иностранной литературы Гуанси; Изд-во Педагогического университета Гуанси, 2000).
- 苏繁昌. «一画论» 哲学基础研究 // 期刊: 美术大观. 2010. № 11 (Су Фанчан. Фундаментальные исследования философии трактата «Беседы о живописи» // Художественный обзор. 2010. № 11).
Author information
About this article
Publication history
- Received: November 2, 2024.
- Published: December 19, 2024.
Keywords
- Дао
- конфуцианство
- даосизм
- чань-буддизм
- религиозно-философские практики
- идейно-художественные программы
- традиционный китайский пейзаж
- Tao
- Confucianism
- Taoism
- Chan Buddhism
- religious and philosophical practices
- ideological and artistic programs
- traditional Chinese landscape
Copyright
© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC