• Original research article
  • December 26, 2024
  • Open access

The use of immersive and artistic practices in creating a multi-sensory space in a boutique hotel

Abstract

The purpose of the study is to reveal the features of boutique hotels not only as a means of accommodating tourists, but also as a "creative immersive urban space". The article suggests considering a boutique hotel without limiting its functionality only to its direct purpose as a place to sleep and relax. Special attention is paid to the fact that the boutique hotel is a generator of consumer impressions, a "place of dialogue", a "space of immersion", and its concept is based on the idea of managing consumer sensory impressions. The development of this format in the hotel services market is well within the framework of the "economy of impressions". The scientific novelty lies in an interdisciplinary approach to the study of the research topic and the refinement of the categorical and conceptual apparatus. The authors consider the boutique hotel as an "immersive manipulation space" and draw attention to the importance of the role of design approaches and "creative gaming practices" in shaping the sensory sensations of boutique hotel guests, considering an interactive atmosphere as a way to increase the competitiveness of the hotel. As a result of the research, the authors come to understand that a boutique hotel is a "sensory hotel" in its concept, identify its features, propose their typology, and reveal approaches to the formation of the concept of such a hotel.

References

  1. Афанасьев О. Е., Афанасьева А. В. Туристские легенды как составляющая экономики впечатлений и процесса формирования опыта путешествий // Современные проблемы сервиса и туризма. 2019. Т. 13. № 2.
  2. Барышева В. Е. Особенности освоения темы движения в проектном творчестве первой трети ХХ века // Декоративное искусство и предметно-пространственная среда. Вестник МГХПУ. 2009. № 1-2.
  3. Бауман З. Текучая современность. СПб.: Питер, 2008.
  4. Доценко А. А. Мультисенсорный подход в проектировании туристских дестинаций // Современные проблемы сервиса и туризма. 2023. Т. 17. № 1.
  5. Земцова И. В., Шкуропат С. Г. Дизайн бутик-отелей как отражение культурных трендов и тенденций концептуального искусства ХХ в. // Вестник Санкт-Петербургского государственного института культуры. 2024. № 3 (60).
  6. Каримова И. С. К вопросу пространства и места в дизайне городской среды // Общество: философия, история, культура. 2024. № 3.
  7. Климовская Е. А. Феномен театрализации в современной архитектуре. Амбивалентность понятия // Научный лидер. 2021. № 21 (23).
  8. Курамшина Ю. В., Сефер К. Э. Искусство в пространстве города: стратегии и перспективы взаимодействия (на примере паблик-арт) // Культура и цивилизация. 2020. Т. 10. № 6А.
  9. Кучеренко М. С., Швецова О. А. Искусство и декор в дизайне интерьера отеля // Дизайн и архитектура: синтез теории и практики: сборник научных трудов. Краснодар: Кубанский государственный университет, 2024.
  10. Лебедева Н. А., Митин И. И. От города к экзополису? Городской культурный ландшафт в гуманитарной и критической географии // Человек: образ и сущность. Гуманитарные аспекты. 2019. № 1 (36).
  11. Литвинов В. В. Дизайн: отель, ресторан… 2008: монография. М.: Рудизайн, 2007.
  12. Литвинов В. В. Практика современной экспозиции. М.: Рудизайн, 2005.
  13. Оже М. Не-места. Введение в антропологию гипермодерна / пер. с франц. А. Ю. Коннова. М.: Новое литературное обозрение, 2017.
  14. Пайн II Б. Дж., Гилмор Дж. Г. Экономика впечатлений. Работа – это театр, а каждый бизнес – сцена. М.: Вильямс, 2005.
  15. Пирогов С. В. Антропология городских «мест» // XIV Конгресс антропологов и этнологов России (г. Томск, 6-9 июля 2021 г.): сборник материалов. Томск: Национальный исследовательский Томский государственный университет, 2021.
  16. Сувалко А. С. Эмоциональный капитализм: коммерциализация чувств: препринт WP20/2013/05. М.: Изд. дом Высшей школы экономики, 2013.
  17. Хан-Магомедов С. О. Лазарь Лисицкий. М., 2011.
  18. Шкуропат С. Г. Эксклюзивные и концептуальные средства размещения как особый сегмент гостиничного рынка // XXVI Царскосельские чтения: материалы международной научной конференции (г. Санкт-Петербург, 19-20 апреля 2022 года). СПб.: Ленинградский государственный университет имени А. С. Пушкина, 2022.
  19. Agapito D., Mendes J., Pinto P. Tourists’ memories, sensory impressions and loyalty: In loco, and post-visit study in Southwest Portugal // Tourism Management. 2017. Vol. 58.

Author information

Irina Valerevna Zemtsova

PhD

Pushkin Leningrad State University, St. Petersburg

Svetlana Gennadevna Shkuropat

PhD

Pushkin Leningrad State University, St. Petersburg

About this article

Publication history

  • Received: November 18, 2024.
  • Published: December 26, 2024.

Keywords

  • типология бутик-отелей
  • сенсорный бутик-отель
  • иммерсивное манипуляционное пространство
  • креативные игровые практики
  • typology of boutique hotels
  • sensory boutique hotel
  • immersive manipulation space
  • creative gaming practices

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)