Current characteristics and trends in the development of social network culture
Abstract
The purpose of the study is to identify the current characteristics and trends in the development of social network culture. The article reveals the general conditions of functioning of modern socio-network culture (the embodiment of various forms of public knowledge, the representative and performative nature of the expression of socio-cultural reality, the cultural diffusion of offline and online environments, the dichotomy of two types of orientation in the social network space: orientation to freedom and autonomy and orientation to regulation and control). Among the most significant trends in the development of social network culture at this stage, the tendency towards the sovereignty of the information space, the active introduction of artificial intelligence technologies, as well as new forms and principles of spatial embodiment are considered. The scientific novelty of the research lies in the socio-philosophical problematization of the functioning and development of the phenomena of social network culture, taking into account current social, ideological and technological trends. As a result, the author comes to the conclusion that the implementation of the considered trends cannot be reduced to a single vector and, as a result, meets the property of multivariative development, which determines the corresponding opportunities and limitations.
References
- Асеева И. А. Антропологические дилеммы цифровой реальности: сущность и перспективы разрешения // Информационное общество. 2023. № 2.
- Бергер П., Лукман Т. Социальное конструирование реальности. М.: Наука, 1995.
- Ветрова О. А., Ветров Р. В., Ельникова Г. А. Роль культуры и искусства в процессе формирования менталитета // Известия Юго-Западного государственного университета. 2012. № 3-2.
- Гофман И. Анализ фреймов: эссе об организации повседневного опыта. М.: Институт социологии РАН; ФОМ, 2004.
- Гримов О. А. Социально-сетевая культура: к постановке проблемы // Известия Юго-Западного государственного университета. Серия «Экономика. Социология. Менеджмент». 2019. № 1.
- Гримов О. А., Белкина В. А. Индивидуальные стратегии медиаактивности интернет-пользователей // Цифровая социология. 2022. № 4.
- Дудина В. И. Эпистемологическая реконфигурация социального знания: от репрезентации к перформативности // Журнал социологии и социальной антропологии. 2012. № 3.
- Захаров М. Ю., Старовойтова И. Е., Шишкова А. В. Цифровая культура – исторический этап развития информационной культуры общества // Вестник университета. 2020. № 5.
- Исаченко Н. Н. Угрозы культурной безопасности в условиях популяризации сетевой культуры // Сфера культуры. 2024. № 2.
- Килимова Л. В., Черкашин М. Д. Антиномичность социализации в пространстве цифровой культуры // Известия Юго-Западного государственного университета. Серия: Экономика. Социология. Менеджмент. 2024. № 3.
- Ланир Дж. Вы не гаджет. Манифест. М.: Corpus, 2011.
- Манович Л. Теории софткультуры. Н. Новгород: Красная ласточка, 2017.
- Манхейм К. Избранное. Диагноз нашего времени. М.: РАО Говорящая книга, 2010.
- Плешаков В. А. Фиджиталогия: Homo Sapiens Cyberus стал Homo Sapiens Phygitalis // Вестник Научного центра безопасности жизнедеятельности. 2024. № 1.
- Харауэй Д. Манифест киборгов: наука, технология и социалистический феминизм 1980-х. М.: Ад Маргинем Пресс, 2017.
- Gerçek M., Özveren C. G. Redefining organizational culture for the digital age: A model proposal for digital organizational culture // Yildiz Social Science Review. 2024. Vol. 10. Iss. 1.
- Jenkins H. Convergence culture: Where old and new media collide. N. Y.: New York University Press, 2006.
- Leal-Rodríguez A. L., Sanchís-Pedregosa C., Moreno-Moreno A. M., Leal-Millan A. G. Digitalization beyond technology: Proposing an explanatory and predictive model for digital culture in organizations // Journal of Innovation & Knowledge. 2023. Vol. 8.
Author information
About this article
Publication history
- Received: December 2, 2024.
- Published: January 17, 2025.
Keywords
- социально-сетевая культура
- социально-сетевое пространство
- искусственный интеллект
- социокультурная реальность
- фиджитальные технологии
- social network culture
- social network space
- artificial intelligence
- socio-cultural reality
- phygital technologies
Copyright
© 2025 The Author(s)
© 2025 Gramota Publishing, LLC