• Original research article
  • February 5, 2025
  • Open access

The life philosophy of Generation Z

Abstract

The study aims to identify the social behavior and determine the principles of the consumer culture of Generation Z. Generation Z, also known as “Zoomers”, is the latest in the list of major human generations that define social and cultural changes in the world. The article examines the key characteristics of Generation Z members, their interests, cultural values, distinctive features of media consumption, as well as the main codes of advertising influence on the young population of Russia. The scientific novelty of the research lies in identifying the social and cultural aspects of studying Generation Z and formulating key patterns of the Zoomers’ consumer culture philosophy. The study has established clear patterns in the consumer culture of Generation Z, based on the perception and filtering of digital content, and has formulated key aspects of Generation Z culture (with a prioritization of user-generated content, trust in it, and native integrations with bloggers).

References

  1. Богачева Е. В., Сивак Е. В. Мифы о «поколении Z». М.: НИУ ВШЭ, 2019.
  2. Воронцова Ю. А. Теоретическая основа теории поколений // Ученые записки Орловского государственного университета. Серия: Гуманитарные и социальные науки. 2016. № 3 (72).
  3. Исаева М. Поколения кризиса и подъема в теории В. Штрауса и Н. Хоува // Знание. Понимание. Умение. 2011. № 3.
  4. Мангейм К. Проблема поколений // Новое литературное обозрение. 1998. № 2 (30).
  5. Мылтасова О. В. Ценностные ориентации поколенческой теории // Мировая наука как основа инновационного развития современного государства. Место и роль педагогической психологии в системе научных знаний: материалы международной научно-практической конференции. Саратов, 2017.
  6. Мылтасова О. В., Тихомирова А. М., Качалова Н. Г. Методы обучения в образовательном процессе вуза для студентов поколения Z // Московский экономический журнал. 2017. № 4.
  7. Ортега-и-Гассет Х. Восстание масс / пер. с исп. А. М. Гелескул. М.: АСТ, 2002.
  8. Стиллман Д., Стиллман И. Поколение Z на работе. Как его понять и найти с ним общий язык / пер. с англ. Ю. Кондукова. М.: Манн, Иванов и Фербер, 2018.
  9. Strauss W., Howe N. Generations: The History of America’s Future, 1584 to 2069. N. Y., 1992.

Author information

Daniil Yurievich Kolchin

National Research Mordovia State University, Saransk

About this article

Publication history

  • Received: January 2, 2025.
  • Published: February 5, 2025.

Keywords

  • поколение Z
  • зумеры
  • культурные ценности поколения
  • культура потребления поколения
  • медиапотребление молодого населения
  • Generation Z
  • Zoomers
  • generational cultural values
  • consumer culture of the generation
  • media consumption of the young population

Copyright

© 2025 The Author(s)
© 2025 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)