Preserving the romance tradition in the works of émigré musicians in a foreign cultural environment of the first half of the 20th century
Abstract
The aim of this research is to substantiate the defining significance of the activities of Russian musical émigrés in the foreign cultural environment of the first half of the 20th century in preserving the romance tradition and the distinctiveness of Russian musical culture. The article examines the subtypes and styles of the Russian romance, identifies its typological features, the substantive and stylistic specifics of the Russian romance as performed by popular émigrés of the first half of the 20th century, and analyzes the influence of the concert and pedagogical activities of musicians who left Russia on the socio-cultural character of the European, Chinese, and American artistic space. The scientific novelty of the research lies in a comprehensive analysis of the preservation of the genre of the Russian romance by first-wave émigrés, which made a tangible contribution to the development of the romance tradition in the Soviet Union, especially from the period of the “thaw” to the present day. As a result, it is proven that the musicians of the Russian emigration preserved the romance tradition thanks to the social and genetic “code” of transmission of Russian culture, determined by mentality.
References
- Базилевич М. В. Романс как феномен отечественной художественной культуры // Евразийский союз ученых. 2020. № 7 (76).
- Бугров Ю. А. Надежда Плевицкая. Удаль и печаль. Курск, 2016.
- Бурматов М. А. Роль мастеров отечественной эстрады в развитии и популяризации песни в 1920-30-е годы // Культура и искусство. 2017. № 2.
- Бэлза С. Алла Баянова: королева русского романса. 2014. https://radioshanson.ru/news/alla_bayanova_koroleva_russkogo_romansa
- Васильев А. А. О первой волне русской эмиграции // Сноб. 2022. 4 марта.
- Васина-Гроссман В. А. Русский романс конца XIX – начала XX века (1895-1907) // Русская художественная культура конца XIX – начала XX в.: сборник статей. М.: Наука, 1968. Кн. 1. Зрелищные искусства. Музыка.
- Воробьева О. В. Система образования и просвещения Русской Америки в 1920-1940-е годы // Преподаватель. XXI век. Философия и история образования. 2009. № 3.
- Гребенщиков Г. Д. Русская песня: к столетию со дня рождения Дм. А. Агренева-Славянского и к 75-летию со дня основания его капеллы. Southbury: Alatas, 1934.
- Гудошников Я. И. Русский городской романс: учеб. пособие. Тамбов: Тамбовский государственный педагогический университет, 1990.
- Келдыш Ю. В. Пути развития русской музыки в послепетровскую пору (30-60-е годы) // История русской музыки: в 10 т. М.: Музыка, 1984. Т. 2.
- Ламсден Ч., Гушурст А. Геннокультурная коэволюция: человеческий род в становлении // Человек. 1991. № 3.
- Левашова О. Е. Развитие жанра «российской песни» // История русской музыки: в 10 т. М.: Музыка, 1984. Т. 2.
- Лежнева М. Г. Межтекстовые связи в поэзии Александра Вертинского: слово и текст: дисс. … к. филол. н. М., 2003.
- Леонов Б. А. Романс как жанр в лирике // Вопросы стиля и жанра в лирике: сборник. М.: Изд-во Московского университета, 1964.
- Менегальдо Е. Русские в Париже 1919-1939 / пер. Н. Попова. М.: Кстати, 2001.
- Петровский М. С. Скромное обаяние кича, или Что есть русский романс // Литература. Еженедельное приложение к газете «Первое сентября». 1997. № 40.
- Савченко Б. А. Пётр Лещенко // Савченко Б. А. Эстрада ретро. М.: Искусство, 1996.
- Сосудин Ю. Я. Незабываемые певцы: очерки коллекционера. СПб.: Скифия, 2000.
- Степин В. С. Культура // Вопросы философии. 1999. № 8.
- Федорова Е. С. Русская эстрада Серебряного века и эмиграции первой волны (20-30-е гг.) как часть советской культуры? // Вестник Московского университета. Серия 19. Лингвистика и межкультурная коммуникация. 2010. № 3.
- Черва В. Е. Романс в истории русской художественной культуры: автореф. дисс. … к. культ. СПб., 1999.
- Черепова А. А. Междисциплинарный подход к определению понятия «культурная трансмиссия» // Общество: философия, история, культура. 2016. № 8.
Author information
About this article
Publication history
- Received: February 12, 2025.
- Published: March 19, 2025.
Keywords
- романсовая традиция
- русская музыкальная эмиграция
- социальный и генетический «код»
- стиль “A la Russe”
- самобытность культуры
- romance tradition
- Russian musical emigration
- social and genetic “code”
- style “A la Russe”
- distinctiveness of culture
Copyright
© 2025 The Author(s)
© 2025 Gramota Publishing, LLC