• Original research article
  • March 27, 2025
  • Open access

Modern Chinese Xieyi painting: philosophical and historical-cultural context

Abstract

The objective of this research is to gain new knowledge about the changes in artistic language and terminology used to describe the philosophical concepts of Xieyi, as well as about the updating of texts and the system of representation of the basic philosophical and cultural principles, tenets, and contexts of traditional Xieyi. The ideological and philosophical basis of Xieyi painting is the philosophical and aesthetic principles of the Daoist concept of "art for art's sake". The article analyzes artistic receptions of ancient cultural traditions and types of artistic innovation. The philosophical and cultural significance of these innovations, which are considered as receptions of classical works in the early 21st century, is identified and described. The research of Hu Jingzhi ("Modern Chinese Aesthetics. Anthology", 1987) and Zhang Gong and Zhang Yueneng ("Modern Chinese Aesthetics and Traditional Aesthetic Concepts of China", 1991) is devoted to rethinking the ideas, principles, and categories of traditional Chinese philosophy and aesthetics. These works have made the philosophical heritage understandable and meaningful to contemporaries. The scientific novelty of the research lies in the fact that, for the first time, five aspects of interpreting changes in the philosophical foundation of Xieyi have been generalized and formulated, which represent an experience of updating the terminological apparatus and the system of representation of key ancient philosophical and cultural principles in modern contexts of traditional Xieyi. As a result, a complex of artistic, cultural, and historical contexts for the formation of the modern Xieyi style has been identified and described; the specifics of the reception of the historical and cultural heritage of traditional aesthetic principles and mental attitudes have been revealed; and the main directions and styles in the current state of Xieyi painting have been characterized.

References

  1. Ан С. А. О философском характере теории китайской живописи // Мир науки, культуры, образования. 2012. № 5.
  2. Богоявленская Д. Б. Творческие способности: отождествление с высокими способностями // Богоявленская Д. Б. Психология творческих способностей. М., 2002.
  3. Борев Ю. Б. Эстетика: учебник. М.: Высш. шк., 2002.
  4. Дао-Дэ цзин: Ле-цзы. Гуань-цзы: даосские каноны / пер. с кит., вступ. ст. и коммент. В. В. Малявина. М.: Астрель, 2002.
  5. Кобзев А. И. К раскрытию тайн Конфуция и «Лунь-юя» // Архив российской китаистики. Философия и теология. М., 2016. Т. 3 / отв. ред.: С. В. Дмитриев; сост.: А. И. Кобзев.
  6. Фэнь Юлань. Краткая история китайской философии (1931-1934 гг.) / пер. Р. В. Котенко; науч. ред. Е. А. Торчинов. СПб.: Евразия, 1998.
  7. Чжао Шаолу. Даосские образы в художественной культуре Се-и // Культура и искусство. 2024. № 9. https://doi.org/10.7256/2454-0625.2024.9.71439
  8. 毕建勋. 造形本源 – 关于中国画造形的 – 种“形而上”研究. 北京: 中央美术学院, 2017 (Би Цзяньсюнь. Происхождение формы – исследование «метафизической» природы формообразования в китайской живописи. Пекин: Центральная академия изящных искусств, 2017).
  9. 刘向.《战国策注释》. 第一版. 北京: 中华书局, 2019 (Комментарий к «Стратегиям Воюющих царств» / сост. Лю Сян. Изд-е 1-е. Пекин: Чжунхуа шуцзюй, 2019).
  10. 彭永捷. 论中国哲学学科存在的合法性危机 – 关于中国哲学学科的 知识社会学考察 // 中国人民大学学報. 2003年. 第2号 (Пэн Юнцзы. Обсуждая кризис легитимности китайской философии как области знания – размышление о социологии познания в китайской философии // Вестник народного университета Китая. 2003. № 2).
  11. 薛永年.谈写意 // 国画家. 2006. № 2 (Сюэ Юннянь. О свободной живописи // Художники гохуа. 2006. № 2).
  12. 宋永进. 写意精神与当代视域: 宋永进写意油画实践论及当代美术批评. 杭州: 浙江大学出版社, 2022 (Сун Юнцзинь. Дух свободной живописи и современное видение: теория практики свободной живописи маслом. Ханчжоу: Изд-во Чжэцзянского университета, 2022).
  13. 程秀红. 当代背景下中国画创作中的写意精神研究. 重慶: 重庆师范大学, 2013 (Чэн Сюхун. Исследование духа «свободной кисти» в контексте создания современных произведений живописи. Чунцин: Чунцинский педагогический университет, 2013).
  14. 赵少鲁. 高卉民写意花鸟画艺术特点研究. 哈爾濱: 哈尔滨师范大学, 2022 (Чжао Шаолу. Исследование художественных особенностей нарисованных от руки картин Гао Хуэйминя с изображением цветов и птиц // Философия и гуманитарные науки. Харбин: Изд-во Харбинского университета, 2023). https://doi.org/ 10.27064/d.cnki.ghasu.2022.000223

Author information

Shaolu Zhao

Transbaikal State University, Chita

Margarita Ivanovna Gomboeva

Dr

Transbaikal State University, Chita

Xiao Lei Tian

Transbaikal State University, Chita

About this article

Publication history

  • Received: February 10, 2025.
  • Published: March 27, 2025.

Keywords

  • китайская живопись в стиле се-и
  • традиционная китайская философия
  • даосская мысль
  • культурные традиции
  • эстетические идеи
  • Chinese Xieyi painting
  • traditional Chinese philosophy
  • Daoist thought
  • cultural traditions
  • aesthetic ideas

Copyright

© 2025 The Author(s)
© 2025 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)