Moral ambivalence of the antihero and the phenomenon of the recipient’s “mixed feelings”
Abstract
The aim of the study is to identify the figurative-symbolic correlates between the images of the antihero created in contemporary culture and the ambiguous emotional palette these images evoke in their potential recipients. The scientific novelty of the research lies in the concretization of the concept of the “antihero” as a cultural and sociological phenomenon, which allows for the identification of its influence on the perception of moral and ethical norms in society; the systematization of factors contributing to the emotionalization of culture as a whole, fostering the escalation of the antihero’s imagery, thereby enabling an understanding of the mechanisms of its popularization through mass art texts. The study reveals that transformation is not the sole striking feature of changes in imagery and axiology within the artistic sphere of generating portraits of heroes, antiheroes, and villains. In the most widespread and popularly demanded variations of artistic texts, the image of the antihero is highly actualized; at the same time, researchers note a positive trend in readers’ and viewers’ interest in complex dramatic types of antiheroes – those perceived in a way that compels recipients to compare their actions and deeds with their own motives and notions of what is socially possible or morally permissible. Consequently, in the emotional dimension of the artistic reception process, a whole phenomenology of contradictory and competing nuances and shades of emotional perception emerges, marked by its heterogeneity.
References
- Артюкович Ю. В. Моральная поливалентность личности // Международный научно-исследовательский журнал. 2016. № 12 (54).
- Багаутдинов А. М., Багаутдинов Р. А. Амбивалентность морали как философская проблема: рациональные практики и бытийные трансформации личности // Социально-гуманитарные знания. 2017. № 12.
- Балева М. В., Полянина О. И. Модели восприятия амбивалентного Другого в условиях негативного пре-стимула // Экспериментальная психология. 2024. Т. 17. № 2.
- Гомес К. Д. Антигерой как когнитивная концепция искусства // Международный журнал исследований культуры. 2018. № 3 (32).
- Горелова Т. А., Хлопонина О. О., Безрукова О. В. Динамика системы «Герой -Антигерой» в истории культуры // Знание. Понимание. Умение. 2022. № 2.
- Долоцкая Н. А. Амбивалентность инаковости Другого по отношению к моральному субъекту // Личность и общество: нравственная идея в ценностном мире современного человека: материалы Всероссийской научно-практической конференции с международным участием «Ломоносовские чтения – 2017» (г. Екатеринбург, 25 ноября 2017 г.). Екатеринбург: Уральский государственный университет, 2017.
- Зелинская Т. Н. Экспликация содержания понятия амбивалентности в психологии // Новое в психолого-педагогических исследованиях. 2013. № 2.
- Ковтун Н. В. Трикстер как герой нашего времени (на материале русской прозы второй половины ХХ-ХХI века): монография. М.: Флинта, 2022.
- Кортунов В. В., Саенко Н. Р. Эмоциональные антиномии современности // Контекст и рефлексия: философия о мире и человеке. 2022. Т. 11. № 5-1.
- Ларина М. В., Багашина Л. Е. Образ антигероя в современной прозе: от традиционализма к метафизическому реализму // Сибирский филологический форум. 2023. № 1 (23).
- Панченко М. М. Эмоциональная амбивалентность правдивой коммуникации // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. 2019. № 11.
- Самофалова А. С. Сопоставительный анализ когнитивных матриц концепта-оппозиции ГЕРОЙ/HERO – АНТИГЕРОЙ/ANTIHERO // Вестник Тюменского государственного университета. Гуманитарные исследования. Humanitates. 2019. Т. 5. № 3 (19).
- Скарабис М. Конфликт ценностей и амбивалентность чувств // Психология. 2004. Т. 1. № 1.
- Субботина М. Амбивалентность героя в контексте изучения социального благополучия, или Поиски героического в новой социально-медийной реальности // Социологическое обозрение. 2020. Т. 19. № 3.
- Tetlock P. E., Peterson R. S., Lerner J. S. Revising the value pluralism model: Incorporating social content and context postulates // The Psychology of Values: The Ontario Symposium. 1996. Vol. 8.
Author information
About this article
Publication history
- Received: April 23, 2025.
- Published: May 28, 2025.
Keywords
- эмоционализация
- образ антигероя как эмоциональный аттрактор
- внутриличностный конфликт
- экономизация эмоций
- инициализация реципиента
- амбивалентность антигероя
- эмоциональный триггер
- emotionalization
- image of the antihero as an emotional attractor
- intrapersonal conflict
- economization of emotions
- recipient initialization
- ambivalence of the antihero
- emotional trigger
Copyright
© 2025 The Author(s)
© 2025 Gramota Publishing, LLC