• Original research article
  • June 5, 2025
  • Open access

The problem of studying the ideological and artistic programs of traditional Chinese landscape painting in the context of the syncretic spiritual and artistic apprehension of the unified Dao

Abstract

The purpose of the present study is to establish the causal relationship underlying the emergence of the Chinese landscape as an independent painting genre during the reigns of the Tang and Song dynasties, spanning the 6th to 13th centuries, under the influence of the syncretism of the principal religious and philosophical schools of China. The article provides an analysis of the impact of this syncretism on the ideological and artistic programs of landscape painting as a meditative means of apprehending the unified Dao. Since traditional Chinese landscape painting constitutes a religious-philosophical meditative practice aimed at the spiritual and visual comprehension of the ineffable Dao, the landscape cannot be regarded solely from an artistic and aesthetic perspective as an isolated artwork, divorced from its religious and philosophical content. The scientific novelty of this research lies in the fact that, for the first time, the author convincingly demonstrates the direct correlation between the ideological and artistic programs of traditional Chinese landscape painting and the religious-philosophical doctrines of China, which visually embody in color the traditional spiritual and meditative practices of Dao apprehension. Therefore, the Chinese landscape as an expression of an autonomous painting genre should be understood analogously to the figurative visualization of religious theological teachings in Christian iconography (the icon-painting tradition) of Eastern Orthodox Christianity.

References

  1. Ван Вэй. О живописи // Китайское искусство: Принципы. Школы. Мастера / сост., пер. с кит. и англ., вступ. ст., очерки и комм. В. В. Малявина. М: Люкс, 2004a.
  2. Ван Вэй. Тайны живописи // Китайское искусство: Принципы. Школы. Мастера / сост., пер. с кит. и англ., вступ. ст., очерки и комм. В. В. Малявина. М: Люкс, 2004b.
  3. Ван И. Секреты портрета // Китайское искусство: Принципы. Школы. Мастера / сост., пер. с кит. и англ., вступ. ст., очерки и комм. В. В. Малявина. М: Люкс, 2004.
  4. Ван Сэнцянь. Славословие духовному смыслу письма // Китайское искусство: Принципы. Школы. Мастера / сост., пер. с кит. и англ., вступ. ст., очерки и комм. В. В. Малявина. М: Люкс, 2004.
  5. Ван Ян, Орлов И. И. Краткий обзор степени изученности традиционного искусства Китая. Историография проблемы // Вестник Российского государственного художественно-промышленного университета им. С. Г. Строганова: Декоративное искусство и предметно-пространственная среда. 2023. № 3. Ч. 1.
  6. Ван Ян, Орлов И. И., Бердник Т. О. Синкретизм картины мира, оказавший влияние на традиционную пейзажную живопись Китая // Вестник Российского государственного художественно-промышленного университета им. С. Г. Строганова: Декоративное искусство и предметно-пространственная среда. 2024. № 1-1. https://doi.org/10.37485/1997-4663_2024_1_1_90_103
  7. Вигасин А. А., Дандамаев М. А., Крюков М. В., Кузищин В. И., Массон В. М., Редер Д. Г., Соловьева С. С., Деопик Д. В. История Древнего Востока: учеб. для студентов вузов, обучающихся по спец. «История» / под ред. В. И. Кузищина. Изд-е 2-е, перераб. и доп. М.: Высшая школа, 1988.
  8. Го Жо-сюй. Записки о живописи: что видел и слышал / пер. и комментарий К. Ф. Самосюк. М.: Восточная литература, 1978.
  9. Го Си. Высокий смысл лесов и потоков // Китайское искусство: Принципы. Школы. Мастера / сост., пер. с кит. и англ., вступ. ст., очерки и комм. В. В. Малявина. М: Люкс, 2004.
  10. Малявин В. В. Китайское искусство. М.: ACT, Астрель, 2004.
  11. Роули Д. Принципы китайской живописи / пер. с англ. В. В. Малявина // Китайское искусство: Принципы. Школы. Мастера / сост., пер. с кит. и англ., вступ. ст., очерки и комм. В. В. Малявина. М.: Люкс, 2004.
  12. Ce Хэ. Шесть законов живописи // Китайское искусство: Принципы. Школы. Мастера / сост., пер. с кит. и англ., вступ. ст., очерки и комм. В. В. Малявина. М: Люкс, 2004.
  13. Таранов П. С. Философия сорока пяти поколений // Художник Ю. Д. Федичкин. М.: АСТ, 1999.
  14. У Тайсы. Об изображении цветов сливы // Китайское искусство: Принципы. Школы. Мастера / сост., пер. с кит. и англ., вступ. ст., очерки и комм. В. В. Малявина. М: Люкс, 2004.
  15. Фэнь Ю-лань. Краткая история китайской философии / пер. Р. В. Котенко; науч. ред. Е. А. Торчинов. СПб.: Евразия, 2017.
  16. Хань Фэй-цзы. Суждение о живописи // Китайское искусство: Принципы. Школы. Мастера / сост., пер. с кит. и англ., вступ. ст., очерки и комм. В. В. Малявина. М: Люкс, 2004.
  17. Хуан Юэ. Фазы живописца // Китайское искусство: Принципы. Школы. Мастера / сост., пер. с кит. и англ., вступ. ст., очерки и комм. В. В. Малявина. М: Люкс, 2004.
  18. Цай Юн. Слово о письме. Фигуры силы // Китайское искусство: Принципы. Школы. Мастера / сост., пер. с кит. и англ., вступ. ст., очерки и комм. В. В. Малявина. М: Люкс, 2004.
  19. Цао Чжао. Основы оценки древностей // Китайское искусство: Принципы. Школы. Мастера / сост., пер. с кит. и англ., вступ. ст., очерки и комм. В. В. Малявина. М: Люкс, 2004.
  20. Цзун Бин. Предуведомление к изображению гор и вод // Китайское искусство: Принципы. Школы. Мастера / сост., пер. с кит. и англ., вступ. ст., очерки и комм. В. В. Малявина. М: Люкс, 2004.
  21. Цзян Ци. Рецепт портрета // Китайское искусство: Принципы. Школы. Мастера / сост., пер. с кит. и англ., вступ. ст., очерки и комм. В. В. Малявина. М: Люкс, 2004.
  22. Чжу Цзиньсюань. Записки о прославленных живописцах династии Тан // Китайское искусство: Принципы. Школы. Мастера / сост., пер. с кит. и англ., вступ. ст., очерки и комм. В. В. Малявина. М: Люкс, 2004.
  23. Ши-тао. Беседы о живописи / пер. с кит. Е. В. Завадской. М.: Наука, 1978. 208 с.
  24. Шэнь Гуа. О живописи // Китайское искусство: Принципы. Школы. Мастера / сост., пер. с кит. и англ., вступ. ст., очерки и комм. В. В. Малявина. М: Люкс, 2004.
  25. Cahill J. The Compelling Image: Nature and Style in Seventeenth-Century Chinese Painting. Cambridge – L.: Harvard University Press, 1982.
  26. Hearn M. K. How to read Chinese Paintings. N. Y.: Metropolitan Museum of Art, 2008.
  27. Vang E., Orlov I. I., Polovinkina M. L. А Brief Overview of Historiography of Traditional Chinese Art // Scientific achievements of the third millennium: Collection of Scientific Papers based on the results of an XXI International scientific conference (Los Angeles, August 15, 2023). Los Angeles, 2023. https://doi.org/10.18411/satm-08-2023-03
  28. 苏繁昌. «一画论» 哲学基础研究。// 期刊:美术大观 (Су Фанчан. Фундаментальные исследования философии трактата «Беседы о живописи» // Художественный обзор. 2010. 08 ноября. No. 11.

Author information

Eang Vang

Russian State Agricultural University named after S. G. Stroganov, Moscow

About this article

Publication history

  • Received: May 21, 2025.
  • Published: June 5, 2025.

Keywords

  • традиционный китайский пейзаж
  • Дао
  • книга «Ицзин»
  • школа «сюань сюэ»
  • «небесные образы»
  • принцип «кай-хэ»
  • система Чжу Си
  • школа «ли сюэ»
  • «учение о принципе»
  • traditional Chinese landscape
  • Tao
  • the book “I Ching”
  • school “Xuan Xue”
  • “heavenly images”
  • the principle of “kai-he”
  • the Zhu Xi system
  • the school “li Xue”
  • “the doctrine of the principle”

Copyright

© 2025 The Author(s)
© 2025 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)