Interpretation of Chinese folkloric and genre prototypes in Li Yuqiu’s first accordion sonata “Great March” (1996)
Abstract
The aim of this study is to identify the specifics of intercultural "dialogue" in the imagery and stylistics of Li Yuqiu’s Great March, the First Sonata for Accordion (1996). The article presents diverse historical and biographical factors that shaped the musical content, as well as the national folkloric and genre features of the dramaturgy and composition of this four-movement programmatic cycle. The study analyzes the particularities of the original thematic material created by the composer. The scientific novelty lies in the fact that, for the first time, a semantic-stylistic dialogue and inter-genre connections (with European academic genres) are examined on the material of Li Yuqiu’s First Sonata. The research results demonstrate that, within a complex modal-tonal context, the composer’s original musical themes are enriched with elements of Chinese folklore and imitation of folk instrument timbres. This significantly expands the expressive and technical palette of the accordion, enriching its sound with Chinese national colorings. The study reveals the important role of programmatic elements in the dramaturgy and composition of the work, manifested in the fusion of the genre traits of the sonata and suite. Overall, the emergence of Li Yuqiu’s First Sonata contributed to the productive development of music for bayan and accordion in contemporary Chinese professional creativity.
References
- Ван Дэцун. К истории развития аккордеонного репертуара в Китае (1949-1966) // Актуальные проблемы высшего музыкального образования. 2014. № 3 (33).
- Ван Дэцун. Пути развития аккордеонного репертуара в последней четверти XX века // Вестник Кемеровского государственного университета культуры и искусств. 2015. № 32.
- Дай Мэнин. Черты стиля в произведениях Ли Юйцю для баяна и аккордеона // Университетский научный журнал. 2024. № 83.
- И Лань. Китайское аккордеонное искусство: национальный характер и духовные приоритеты // NOMOTHETIKA: Философия. Социология. Право. 2023. Т. 48. № 1.
- Лескова Т. В. Стилевые процессы китайской профессиональной музыки для кларнета в свете идей эволюционизма и открытой рациональности: к вопросу о перспективах изучения // Журнал изящных искусств. Наука и образование. 2024. № 2 (2).
- Папенина А. Н., Чжан Цун. Специфика произведений для аккордеона и баяна китайских и европейских композиторов: к вопросу влияний и самоидентичности // Вестник музыкальной науки. 2024. Т. 12. № 1.
- Пэн Чэн. Ладовая система китайской музыки и её претворение в творчестве композиторов XX века: дисс. … к. иск. Н. Новгород: ННГК им. М. И. Глинки, 2011.
- Чжан Цун. Стиль творчества и исполнительства китайского композитора-аккордеониста Ли Юйцю // Университетский научный журнал. 2023. № 73.
- Чжао Мин. Периодизация развития баянно-аккордеонного искусства в Китае // Манускрипт. 2020. № 12.
- 王琦。李遇秋手风琴曲《天女散花》赏析,艺术教育,2006年第7期。(Ван Ци. Анализ произведения Ли Юйцю «Богиня рассыпает лепестки цветов» для аккордеона // Образование в сфере искусства. 2006. № 7.)
- 王萃。和声技法在中国的发展及现状,乐府新声——沈阳音乐 学院学报,2012年第1期。(Ван Цуй. Становление и развитие гармонии в китайских композициях // Юэфу Синьшэн (Временник Шэньянской консерватории). 2012. № 1.)
- 苏菊。论李遇秋的手风琴音乐创作,重庆:西南师范大学,2004年9月。 (Су Джу. Композитор Ли Юйцю – творчество для аккордеона: дисс. … магистра музыковедения. Чунцин: Юго-Западный педагогический университет, 2004.)
- 朱文淇。李遇秋手风琴奏鸣曲研究 山东: 山东师范大学 2005年04月。(Чжу Вэньци. Исследование сонат для аккордеона Ли Юйцю. Шаньдун: Шаньдунский педагогический университет, 2005.)
Author information
About this article
Publication history
- Received: May 26, 2025.
- Published: July 1, 2025.
Keywords
- музыка китайских композиторов
- баян
- аккордеон
- программная соната
- композитор и фольклор
- Ли Юйцю
- music of Chinese composers
- bayan
- accordion
- programmatic sonata
- composer and folklore
- Li Yuqiu
Copyright
© 2025 The Author(s)
© 2025 Gramota Publishing, LLC