• Original research article
  • July 4, 2025
  • Open access

The river of oblivion, or identifying Rubens: decadent metaphors in the early reception of the artist’s work

Abstract

The aim of this study is to identify elements of decadent discourse in the early reception of Peter Paul Rubens’ work. The writings of Roger de Piles and other representatives of 17th–18th-century aesthetics and art theory are analyzed in light of the metamorphoses of decadent culture (Edgar Allan Poe, Baudelaire). The article focuses on the early reception of Rubens’ art (Roger de Piles) and its consideration within the context of contemporary theoretical literature on the great Flemish painter (Svetlana Alpers). This publication develops several general propositions about the nature of classical art previously advanced by the author in a series of works on the origins of modern aesthetics (Rykov, 2023a; 2023b; 2022). The scientific novelty lies in supplementing existing theoretical concepts of Rubens’ work in both domestic and foreign art studies through a new interpretation of several key sources. The Baroque metaphor of the universal genius is analyzed for the first time in connection with the romantic poetics of crime (Baudelaire, Edgar Allan Poe) and its echoes in classical art. For the first time, the decadent genealogy of the metaphorical fabric of Rubens’ interpretations is traced. The mannerist (decadent) line in European art studies is revealed through the concrete example of the formation of one mythologeme (amnesia).

References

  1. Базен Ж. История истории искусства / пер. К. А. Чекалова. М.: Прогресс, 1995.
  2. Баль М. Визуальный эссенциализм и объект визуальных исследований / пер. Я. Левченко // Логос. 2012. № 1 (85).
  3. Беньямин В. О понятии истории / пер. С. Ромашко // Беньямин В. Учение о подобии. Медиаэстетические произведения. М.: РГГУ, 2012.
  4. Буркхардт Я. Рубенс / пер. И. Стребловой. СПб.: Академический проект, 2000.
  5. Винкельман И. И. Пояснение к мыслям о подражании греческим произведениям в живописи и скульптуре // Винкельман И. И. Избранные произведения и письма / пер. А. А. Алявдиной. М. − Л.: Academia, 1935.
  6. Дюбо Ж.-Б. Критические размышления о Поэзии и Живописи / пер. Ю. Н. Стефанова. М.: Искусство, 1976.
  7. Кристева Ю. Силы ужаса. Эссе об отвращении / пер. А. Костиковой. СПб.: Алетейя, 2003.
  8. Лазарев В. Н. Рубенс // Лазарев В. Н. Старые европейские мастера. М.: Искусство, 1974.
  9. Пиль Р. Беседы о понимании живописи и о том, как должно судить о картинах. Здесь говорится также о жизни Рубенса и о некоторых его самых прекрасных произведениях (Париж, 1677) / пер. А. А. Ахматовой, Н. В. Брагинской, К. С. Егоровой // Петер Пауль Рубенс. Письма, документы, суждения современников / ред. К. С. Егорова. М.: Искусство, 1977.
  10. Рыков А. В. «Бьюти-пространство» Боттичелли, поп-арт и гностики (к вопросу о становлении классического искусства) // Studia Culturae. 2023a. Вып. 4 (58). https://doi.org/10.31312/2310-1245-2023-58-153-166
  11. Рыков А. В. Дискурс декаданса в «Истории византийского искусства...» (1876) Никодима Кондакова // Манускрипт. 2024. № 3. https://doi.org/10.30853/mns20240046
  12. Рыков А. В. Классическое искусство, или Универсальность лжи (к вопросу об интерпретации теоретического дискурса ХVI-ХVIII веков) // Новое искусствознание. История, теория и философия искусства. 2023b. № 2. https://doi.org/10.24412/2686-7443-2023-2-87-90
  13. Рыков А. В. Лукиан, модернизм и интертекстуальность. К прагматической теории культуры // Вопросы философии. 2022. № 8. https://doi.org/10.21146/0042-8744-2022-8-115-124
  14. Фуко М. Археология знания / пер. М. Б. Раковой, А. Ю. Серебрянниковой. СПб.: Университетская книга, 2004.
  15. Чечот И. Д. «Вакх» Рубенса // Чечот И. Д. От Бекмана до Брекера. СПб.: Сеанс, 2016.
  16. Шарикова Е. Б. Роже де Пиль и движение рубенсизма во французском искусстве: автореф. дисс. … к. искусствоведения. М., 1987.
  17. Шидловская Е. XVII век в западноевропейской культуре: первое современное (modern) столетие // Искусствознание 2025. № 1.
  18. Alpers S. The Making of Rubens. New Haven – L.: Yale University Press, 1995.
  19. Călinescu M. Five Faces of Modernity: Modernism, Avant-Garde, Decadence, Kitsch, Postmodernism, Durham: Duke University Press, 1987.
  20. Hauser A. Mannerism: the crisis of the Renaissance and the origin of modern art. L.: Belknap Press, 1986.
  21. Heinse W. Briefe aus der Düsseldorfer Gemäldegalerie. Leipzig: Leipzig, Schmid, 1914.
  22. Riegl A. The Group Portraiture of Holland / trans. by E. M. Kain, D. Britt. Los Angeles, 1999.

Author information

Anatolii Vladimirovich Rykov

Dr, PhD

Saint Petersburg State University

About this article

Publication history

  • Received: June 27, 2025.
  • Published: July 4, 2025.

Keywords

  • декадентский дискурс
  • творчество Рубенса
  • изобразительное искусство эпохи барокко и классицизма
  • метафора универсального гения
  • романтическая поэтика преступления
  • decadent discourse
  • Rubens’ oeuvre
  • Baroque and Classicism visual art
  • metaphor of the universal genius
  • romantic poetics of crime

Copyright

© 2025 The Author(s)
© 2025 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)