• Original research article
  • October 30, 2025
  • Open access

The chamber opera “Poor Lisa” by Leonid Desyatnikov: a dialogue with “Pelleas and Melisande” by Claude Debussy

Abstract

The aim of this study is to identify the continuity between L. A. Desyatnikov’s first chamber opera “Poor Liza” (1976) and C. Debussy’s opera “Pelleas and Melisande” (1902). Through comparative analysis the article identifies common stylistic features prevalent in these works. These include weakened theatricality shown in the static dramaturgy of operas and weak specificity in the presentation of plots; emotional monochrome caused by vocal recitation and ostinato; the gloomy atmosphere of the action created by cold orchestral timbres, dissonant harmony, tragic instrumental episodes and manifestations of fate; the alliance of music and words reflected in their structural relationship and symbolistic interpretation of literary text. These features determine the shape of the libretto, the musical drama, and the musical language of both operas. The research’s novelty lies in its first identification of the influence of “Pelleas and Melisande” on the opera “Poor Liza”, an influence the composer himself repeatedly acknowledged. The study established that Desyatnikov interprets Debussy’s artistic inventions through the prism of his own style, and the shared qualities of “Pelleas…” and “Poor Liza” are in tune with the traditions of the Soviet chamber opera genre.

Research materials

  1. Дебюсси К. Опера «Пеллеас и Мелизанда»: клавир. М.: Музыка, 1976.
  2. Десятников Л. А. Опера «Бедная Лиза»: клавир. СПб: Композитор ‧ Санкт-Петербург, 2008.
  3. Десятников Л. А. Сидишь и снимаешь стружку. Совершенно кустарный труд [Интервью А. Ю. Мунипова] // Афиша Воздух. 2015. 13 октября. https://daily.afisha.ru/archive/vozduh/music/leonid-desyatnikov-sidish-i-snimaesh-struzhku-sovershenno-kustarnyy-trud/
  4. Карамзин Н. М. Избранные сочинения: в 2 т. М. – Л: Художественная литература, 1964. Т. 1.
  5. Мунипов А. Ю. Фермата. Разговоры с композиторами. М.: Новое изд-во, 2019. https://www.litres.ru/book/aleksey-munipov/fermata-43111744/

References

  1. Басок М. А. Современная камерная опера. К проблеме специфики жанра: дисс. … к. иск. М., 1983.
  2. Богатырева Е. А., Аксиненко Д. В. Леонид Десятников. Камерная опера «Бедная Лиза» (История создания. Либретто и литературный первоисточник) // Музыкальный альманах Томского государственного университета. 2021. № 11.
  3. Волкова П. С. Синтетический художественный текст: опыт анализа (на примере оперы Л. Десятникова «Бедная Лиза») // Культурная жизнь Юга России. 2008. № 2 (27).
  4. Заднепровская Г. В. Отечественный музыкальный театр рубежа XX-XXI вв.: в поисках обновления оперного жанра: дисс. … д. иск. М., 2023. Т. 1.
  5. Кокорева Л. М. Клод Дебюсси. М.: Музыка, 2010.
  6. Курышева Т. А. Театральность и музыка. М.: Советский композитор, 1984.
  7. Павлов Д. Н. Композиционная техника К. Дебюсси в лирической драме «Пеллеас и Мелизанда»: новая трактовка жанра оперы // Приволжский научный вестник. 2012. № 12 (16).
  8. Синельникова О. В., Трунов Д. О. Стилевые ориентиры камерно-вокального творчества Леонида Десятникова // Вестник Кемеровского государственного университета культуры и искусств. 2021. № 54.
  9. Соколова Е. Ю. «Пеллеас и Мелизанда» К. Дебюсси и А. Шенберга: к проблеме интерпретации драмы // Актуальные проблемы высшего музыкального образования. 2012. № 4 (25).
  10. Степанова И. В. Слово и музыка. Диалектика семантических связей: автореф. дисс. … д. иск. М., 1999.

Author information

Aleksandr Ivanovich Demchenko

Dr

Saratov State Conservatory named after L. V. Sobinov

Anastasiia Yurievna Popova

PhD

Saratov National Research State University named after N. G. Chernyshevsky

About this article

Publication history

  • Received: October 20, 2025.
  • Published: October 30, 2025.

Keywords

  • Л. А. Десятников
  • К. Дебюсси
  • опера «Бедная Лиза»
  • опера «Пеллеас и Мелизанда»
  • L. A. Desyatnikov
  • C. Debussy
  • opera “Poor Lisa”, opera “Pelleas and Melisande”

Copyright

© 2025 The Author(s)
© 2025 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)