• Original research article
  • July 27, 2018
  • Open access

THEY WERE THE FIRST: ON S. A. DEGTYAREV’S SPIRITUAL CONCERTS IN THE REPERTOIRE OF LENINGRAD CHAMBER CHOIR

Abstract

The article outlines the problem of the insufficient study of the Russian choral art of the second half of the XVIII century and the beginning of the XIX century, and, in particular, the work of the outstanding Russian composer, conductor S. A. Degtyarev. Recently, the publications by A. V. Lebedeva-Emelina have begun to appear illuminating the features of his musical language. The paper presents the results of the analysis of two concerts by Degtyarev, included in the musical collection “Leningrad Chamber Choir. Works from the Choir’s Repertoire without Accompaniment” by the compiler P. P. Levando, and reveals the genre, structural and other features that unite these works.

References

  1. Банникова И. И. Гармония и музыкальная форма эпохи барокко: учебное пособие для студентов направления подготовки 073100 Музыкально-инструментальное искусство (бакалавриат). Орел: Орловский гос. институт искусств и культуры, 2012. 99 с.
  2. Берченко Р. Э. В поисках утраченного смысла. Борислав Яворский о «Хорошо темперированном клавире». М.: Издательский дом «Классика-XXI», 2005. 372 с.
  3. Горяйнов Ю. С. Степан Аникеевич Дегтярев. Изд-е 2-е, уточн. Белгород: Везелица, 1993. 73 с.
  4. Гусарчук Т. В. Бортнянский, Ведель, Дегтярев: к проблеме индивидуальности хоровых концертов // Бортнянский и его время. К 250-летию со дня рождения Д. С. Бортнянского: материалы международной конференции. М.: Московская государственная консерватория им. П. И. Чайковского, 2003. С. 149-157.
  5. Лебедева-Емелина А. В. Русская духовная музыка эпохи классицизма (1765-1825). Каталог произведений: ноты. М.: Прогресс-Традиция, 2004. 656 с.
  6. Лебедева-Емелина А. В. Степан Дегтярев. Двенадцать духовных концертов: для хора без сопровождения. М.: Издательство Православного центра «Живоносный источник», 2006. 196 с.
  7. Ленинградский камерный хор. Произведения из репертуара хора без сопровождения / сост. П. П. Левандо; послесл. изд-ва. М.: Сов. композитор, Ленингр. отделение, 1991. 144 с.
  8. Никольский А. В. Петр Ильич Чайковский как духовный композитор // Музыка и жизнь. 1908. № 10. С. 6-9.
  9. Рыцарева М. Г. Введение диссертации [Электронный ресурс] // Рыцарева М. Г. Российский хоровой концерт второй половины XVIII века: проблемы эволюции стиля: автореф. дисс. … д. искусствоведения. К., 1989. URL: http://www.dslib. net/muz-iskusstvo/rossijskij-horovoj-koncert-vtoroj-poloviny-xviii-veka.html (дата обращения: 02.07.2018).
  10. Толковая псалтирь Евфимия Зигабена (греческого философа и монаха), изъясненная по святоотеческим толкованиям. Православный приход Храма иконы Казанской Божией Матери в Ясенево, 2000. 1162 с.
  11. Холопова В. Н. Формы музыкальных произведений: учеб. пособие. СПб.: Лань, 1999. 496 с.

Author information

Aleksandr Vladimirovich Golovin

Belgorod State University of Arts and Culture

About this article

Publication history

  • Received: May 21, 2018.
  • Published: July 27, 2018.

Keywords

  • композитор
  • тональность
  • фактура
  • контраст
  • часть
  • раздел
  • духовный концерт
  • псалом Давида
  • классическая форма
  • composer
  • tonality
  • texture
  • contrast
  • part
  • section
  • spiritual concert
  • Psalm of David
  • classical form

Copyright

© 2018 The Author(s)
© 2018 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)