• Original research article
  • May 10, 2019
  • Open access

ANALYSIS OF DOMESTIC AVANT-GARDE MUSIC IN THE HIGHER SCHOOL COURSE “FUNDAMENTAL CONCEPTS OF THEORETICAL MUSICOLOGY”

Abstract

The article is devoted to a relevant problem of the modern pedagogy of special and general musical education - insufficient attention to avant-garde music in the process of future music teachers’ professional training. The paper provides a survey of modern domestic music experts’ views on this issue. The author identifies the reasons for a relatively insignificant place of avant-garde music in the educational process of the musical faculties of pedagogical higher education establishments. The author argues that in the process of studying the discipline “Fundamental Concepts of Theoretical Musicology”, future music teachers should acquire competence in analysing domestic avant-garde compositions. As an example of the practical usage of a domestic avant-garde composition in educational process the author analyses the vocal cycle “Blätter” by E. Denisov. The paper examines the specificity of the composer’s interpretation of the poetical original source, the form of the composition, its pitch pattern, tone and texture peculiarities determined by the principles of serial technique, micro-chromatics and sonorism. The analysis of this composition allows identifying the original combination of traditional composition principles and modern composer’s technique.

References

  1. Гринёва М. И. Произведения Эдисона Денисова для голоса с сопровождением в контексте идей авангарда второй половины ХХ века: дисс. … к. искусствоведения. Ростов-на-Дону, 2017. 347 с.
  2. Котлярова Л. В. Символика мелодико-интонационных структур в камерно-вокальных циклах Э. Денисова: дисс. … к. искусствоведения. Воронеж, 2011. 202 с.
  3. Лазарев Б. Н. Педагогические условия подготовки студентов музыкальных факультетов к восприятию авангардной музыки: дисс. … к. пед. н. Липецк, 2003. 223 с.
  4. Лобанова М. Музыкальный стиль и жанр. История и современность. М.: Советский композитор, 1990. 312 с.
  5. Миронова М. П. Развитие восприятия современной музыки как педагогическая проблема: в условиях музыкально-теоретического обучения студентов педагогического вуза: дисс. … к. пед. н. М., 1998. 205 с.
  6. Науменко Т. И. Современная музыка и педагогический процесс: размышления музыковеда // Гуманитарные исследования в Восточной Сибири и на Дальнем Востоке. 2012. № 2. С. 98-101.
  7. Теория современной композиции: учебное пособие / отв. ред. В. С. Ценова. М.: Музыка, 2005. 624 с.
  8. Холопов Ю. Музыка XX века в вузовском курсе анализа музыкальных произведений // Современная музыка в теоретических курсах вуза: сборник статей / Государственный музыкально-педагогический институт им. Гнесиных. М.: ГМПИ, 1980. Вып. 51. С. 119-141.
  9. Холопов Ю., Ценова В. Эдисон Денисов. М.: Композитор, 1993. 312 с.
  10. Strigl D. Francisco Tanzer [Электронный ресурс]. URL: https://www.ioem.net/programmhefte/musiksalon2008_tanzer.pdf (дата обращения: 28.03.2019).

Author information

Anna Viktorovna Danilova

Vladimir State University named after Alexander and Nikolay Stoletovs

About this article

Publication history

  • Received: February 6, 2019.
  • Published: May 10, 2019.

Keywords

  • музыкально-педагогическое образование
  • современная музыка
  • авангардная музыка
  • основы теоретического музыкознания
  • Э. В. Денисов
  • musical and pedagogical education
  • modern music
  • avant-garde music
  • fundamental concepts of theoretical musicology
  • E. V. Denisov

Copyright

© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)