• Original research article
  • May 10, 2019
  • Open access

GRAPHIC DESIGN IN THE CONTEXT OF VISUAL CULTURE AND NEW TECHNOLOGIES

Abstract

The article examines the existing experience of graphic design institutionalization, which influences its methodology. The author justifies the necessity of the paradigmatic approach to studying design graphics and introduces her viewpoint on the importance of the paradigm model for interpreting the modern condition of design graphics and its development prospects. The researcher argues that design process should be focused on achieving communication goal in the context of visual culture and modern information technologies.

References

  1. Боумен У. Графическое представление информации. М.: Мир, 1971. 227 с.
  2. Британский дизайн: контекст, школы, студии, среда / под ред. М. Кумовой, Р. Фролова. М.: Grey Matter, 2014. 496 с.
  3. Власов В. Г. Теоретико-методологические концепции искусства и терминология дизайна: автореф. дисс. … д. искусствоведения. СПб., 2009. 50 с.
  4. Генисаретский О. И., Черневич Е. В. Визуалистика: об исследовании и проектировании систем визуальной коммуникации // Теоретические и методологические исследования в дизайне / сост. О. И. Генисаретский, Е. М. Бизунова. М.: Изд-во Шк. культ. полит., 2004. С. 341-347.
  5. Глинтерник Э. М. Историческое самоопределение графического дизайна в проектной культуре России, 1880-1980-е гг.: дисс. … д. искусствоведения. СПб., 2001. 360 с.
  6. Даниэль С. М. Искусство видеть. СПб.: Искусство, 1990. 223 с.
  7. Золотая пчела 12: Московская международная биеннале графического дизайна: каталог. М.: Альма Матер, 2016. 340 с.
  8. Книговедение: энциклопедический словарь / гл. ред. Н. М. Сикорский. М.: Советская энциклопедия, 1982. 664 с.
  9. Микешина Л. А. Философия науки. Современная эпистемология. Научное знание в динамике культуры. Методология научного исследования: учебное пособие. М.: Прогресс-Традиция; МПСИ; Флинта, 2005. 464 с.
  10. Минаев В. В. Мировой социально-политический процесс и идеология гуманизма ХХI века [Электронный ресурс]. URL: https://bstudy.net/674530/politika/tsennost_pokazatel_kulturnoy_znachimosti_obekta_kulturnogo_naslediya (дата обращения: 16.03.2019).
  11. Овчинникова Р. Ю. Дизайн в рекламе. Основы графического проектирования: учеб. пособие. М.: ЮНИТИ-ДАНА, 2009. 239 с.
  12. Овчинникова Р. Ю. Соотношение визуального и коммуникационного в графическом дизайне // Вестник Томского государственного университета. Культурология и искусствоведение. 2016. № 3 (23). С. 140-149.
  13. Barnard M. Art, Design and Visual Culture. N. Y.: Palgrave Macmillan, 1998. 214 p.
  14. Crow D. Left to Right: Thе Cultural Shift from Words to Pictures. Lausanne: AVA Publishing SA, 2006. 193 p.
  15. Darley A. Visual Digital Culture. Surface Play and Spectacle in New Media Genres. N. Y.: Routledge, 2000. 225 p.
  16. Hollis R. El Diseno Grafico. Una historia abreviada. L.: Thames and Hudson, Ltd., 1994. 217 p.
  17. http://www.ico-d.org/about/index#defining-the-profession (дата обращения: 08.02.2019).
  18. Meggs B. P., Purvis A. W. Meggs’ History of Graphic Design. 5th ed. New Jersey: John Wiley & Sons, 2012. 604+XI p.
  19. Saul Bass [Электронный ресурс]. URL: http://en.wikipedia.org/wiki/Saul_Bass (дата обращения: 08.02.2019).

Author information

Raisa Yur'evna Ovchinnikova

Omsk State Technical University

About this article

Publication history

  • Received: February 10, 2019.
  • Published: May 10, 2019.

Keywords

  • графический дизайн
  • институционализация графического дизайна
  • визуальная культура
  • парадигма
  • коммуникационный дизайн
  • технологии проектного процесса
  • graphic design
  • graphic design institutionalization
  • visual culture
  • paradigm
  • communication design
  • design technologies

Copyright

© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)