• Original research article
  • May 10, 2019
  • Open access

THE CRIMEAN LANDSCAPE INTERPRETATION IN S. G. MAMCHICH’S WORKS

Abstract

The article describes the main stages of the career development and search for the author’s manner of the Crimean artist - S. G. Mamchich. The paper notes two periods of the master’s creativity on the basis of the studied sources. The problem of the Crimean landscape interpretation in the painter’s work and post-impressionistic tendencies influence on the transformation of the conception of the painter’s landscape painting are considered. The author reveals the features of the compositional and decorative resolution of the paintings, the interpretation of artistic images and the continuity of the artist’s works in the context of the Cimmerian art school. It is noted that S. G. Mamchich’s creative pursuit influenced the formation of the modern regional school of painting.

References

  1. Алексеева Е. Н. Студийное движение в Крыму в 1920-1940 гг. // Молодой ученый. 2012. № 12 (47). С. 570-572.
  2. Бородина Е. А. «Младшие киммерийцы» [Электронный ресурс]. URL: https://zen.yandex.ru/media/id/5abb58e179885 e3439fcd2d3/mladshie-kimmeriicy--5b6457276ffca100a9c9f460 (дата обращения: 12.10.2018).
  3. Глазунова С. А. Изобразительное искусство Крыма: краткий обзор // Изобразительное искусство Российской Федерации: Крым: художественный альбом. М.: Пранат, 2015. С. 10-27.
  4. Каталог выставки. С. Г. Мамчич / авт.-сост. Р. И. Попова. Симферополь: Таврида, 1976. 44 с.
  5. Киммерийский пейзаж. Истоки и пророки / сост. С. Сидоренко, Р. Бащенко. К.: Мистецтво, 2016. 200 с.
  6. Корусь Е. В. Степан Мамчич. «Найти себя в искусстве..» // Антиквар. 2012. № 11 (68). С. 88-90.
  7. Кугушева А. Ю. Дискурс исторического пейзажа в визуальном тексте киммерийской школы // Человек и культура. 2017. № 4. С. 80-87.
  8. Кугушева А. Ю. Семиотика киммерийского пейзажа в искусстве на примере творчества С. Г. Мамчича // Культура народов Причерноморья с древнейших времён до наших дней: материалы XXIX Международных научных чтений (г. Симферополь - г. Севастополь, 21-22 октября 2015 г.) / Крымский федеральный университет. Симферополь: Межвузовский центр «Крым», 2016. С. 160-163.
  9. Кугушева А. Ю. Формирование художественного пространства в творчестве 24 мастеров киммерийской школы: к постановке проблемы // Культурные ландшафты Крыма: коллективная монография / отв. ред. Д. С. Берестовская. Симферополь: ИТ «Ариал», 2016. С. 351-357.
  10. Подуфалый Р. Т. Да, это Крым // Крымская правда. 1978. 5 марта.
  11. Подуфалый Р. Т. Несбывшееся искусство // Девятые Крымские искусствоведческие чтения: материалы Республиканской научно-теоретической конференции: сб. ст. Симферополь, 2004. С. 39-49.
  12. Подуфалый Р. Т. Певцы Гринландии // Победа. 1981. 7 августа.

Author information

Elena Nikolaevna Alekseeva

Crimean Engineering and Pedagogical University

About this article

Publication history

  • Received: February 13, 2019.
  • Published: May 10, 2019.

Keywords

  • живопись
  • декоративность
  • пейзаж
  • образ
  • композиция
  • постимпрессионизм
  • крымская школа живописи
  • painting
  • decorativeness
  • landscape
  • image
  • composition
  • post-impressionism
  • Crimean art school

Copyright

© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)