• Original research article
  • August 19, 2019
  • Open access

ENGINEERING SKILLS FORMATION IN THE LIGHT OF TECHNICAL EDUCATION GAMIFICATION BY THE EXAMPLE OF THE HIGHER ENGINEERING SCHOOL OF THE INDUSTRIAL UNIVERSITY OF TYUMEN

Abstract

The article analyses the phenomenon of technical education gamification. The gamification role in the modern educational process is shown by the example of the “Oil&Gas Industry” project of the Higher Engineering School of the Industrial University of Tyumen. The authors prove the efficiency of game technologies in technical education and conclude that gamification elements stimulate cognitive activity, promote future engineers’ softskills and hardskills, professional knowledge and competence. Gamification experience can be applied when teaching general professional disciplines.

References

  1. Варенина Л. П. Геймификация в образовании [Электронный ресурс]. URL: https://cyberleninka.ru/article/v/geymifikatsiya-v-obrazovanii (дата обращения: 13.06.2019).
  2. Габитова А. Р., Фролова И. А. Геймификация в образовании как инновационный аспект развития научной деятельности молодых ученых [Электронный ресурс]. URL: https://cyberleninka.ru/article/v/geymifikatsiya-v-obrazovanii-kak-innovatsionnyy-aspekt-razvitiya-nauchnoy-deyatelnosti-molodyh-uchenyh (дата обращения: 14.06.2019).
  3. Елисеева Е. В. Геймификация как тренд в развитии системы профессионального образования // Научный альманах. 2015. № 10 (12). Ч. 2. С. 162-164.
  4. Игна О. Н. Концептуальные основы технологизации профессионально-методической подготовки учителя [Электронный ресурс]: дисс. … д. пед. н. Томск, 2014. URL: https://www.tspu.edu.ru/images/science/diss/dissertatsiya O.N. Igna Kontseptualnyye osnovy tekhnologizatsii professionalno-metodicheskoy podgotovki uchitelya (дата обращения: 13.06.2019).
  5. Караваев Н. Л., Соболева Е. В. Анализ программных сервисов и платформ, обладающих потенциалом для геймификации обучения [Электронный ресурс] // Концепт. 2017. № 8. URL: http://e-koncept.ru/2017/170202.htm (дата обращения: 13.06.2019).
  6. Конанчук Д., Волков А. Эпоха «гринфилда» в образовании [Электронный ресурс]. URL: http://www.skolkovo.ru/ public/media/documents/research/education_10_10_13.pdf (дата обращения: 13.06.2019).
  7. Носков Е. А. Технологии обучения и геймификация в образовательной деятельности [Электронный ресурс]. URL: https://cyberleninka.ru/article/v/tehnologii-obucheniya-i-geymifikatsiya-v-obrazovatelnoy-deyatelnosti (дата обращения: 13.06.2019).
  8. Орлова О. В., Титова В. Н. Геймификация как способ организации обучения [Электронный ресурс] // Вестник Томского государственного педагогического университета (TSPU Bulletin). 2015. № 9 (162). URL: https://vestnik.tspu. edu.ru/files/vestnik/PDF/articles/orlova_o._v._60_64_9_162_2015.pdf (дата обращения: 13.06.2019).
  9. Розов Н. Х., Попков В. А., Коржуев А. В. Педагогика высшей школы: учеб. пособие для вузов. Изд-е 2-е, испр. и доп. М.: Юрайт, 2017. 157 с.
  10. Эльконин Д. Б. Психология игры [Электронный ресурс]. URL: http://psychlib.ru/mgppu/EPi-1999/EPI-001.HTM#$p1 (дата обращения: 13.06.2019).
  11. Dyagileva T. V., Baksheev V. N., Dyagilev V. F., Kalva I. S., Lazutin N. K. Philosophical Aspects of Modern Engineering Education // Modern Journal of Language Teaching Methods. 2018. № 8. Р. 412-418.

Author information

Inna Sergeevna Kal'va

Industrial University of Tyumen

Aleksei Leonidovich Pimnev

Industrial University of Tyumen

About this article

Publication history

  • Received: May 2, 2019.
  • Published: August 19, 2019.

Keywords

  • геймификация
  • инженерное образование
  • игровые технологии обучения
  • высшее образование
  • мотивационные возможности
  • клиповость мышления
  • игровое мышление
  • gamification
  • engineering education
  • educational game technologies
  • higher education
  • motivation potential
  • clip thinking
  • game thinking

Copyright

© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)