• Original research article
  • August 19, 2019
  • Open access

PHILOSOPHICAL IMAGE OF CLASSICAL AND NON-CLASSICAL SCIENCE: CHANGE OF KEY METAPHORS

Abstract

The article considers the expression of the generalized philosophical image of science in various periods of its development through the key metaphors used by philosophers to describe scientific cognition. The authors believe that this way it is possible to trace both the change in the character of science itself during the transition from the classical to the non-classical stage of its development, and the change in the paradigm of philosophy of science. The main lines of changes are transitions from reality reflection metaphors to metaphors of new reality construction and from free game metaphors to metaphors of work carried out in the organizational forms of production activity.

References

  1. Баранов А. Н. Лингвистическая экспертиза текста: теория и практика. М.: Флинта; Наука, 2007. 592 с.
  2. Блэк М. Метафора // Теория метафоры: сборник / пер. с англ., фр., нем., исп., польск. яз. М.: Прогресс, 1990. С. 153-172.
  3. Бэкон Ф. Новый Органон // Бэкон Ф. Сочинения: в 2-х т. М.: Мысль, 1978. Т. 2. С. 5-214.
  4. Бэкон Ф. О мудрости древних // Бэкон Ф. Сочинения: в 2-х т. М.: Мысль, 1978. Т. 2. С. 231-299.
  5. Бэкон Ф. Опыты, или Наставления нравственные и политические // Бэкон Ф. Сочинения: в 2-х т. М.: Мысль, 1978. Т. 2. С. 349-480.
  6. Мартишина Н. И. Конструктивистская исследовательская программа в социально-гуманитарном знании // Вестник Омского государственного педагогического университета. Гуманитарные исследования. 2015. № 2 (6). С. 19-23.
  7. Мякишев Г. Я. Наука и паранаука // Проблема ценностного статуса науки на рубеже XXI в. СПб.: Изд-во РХГИ, 1999. С. 223-242.
  8. Ортега-и-Гассет Х. Две великие метафоры // Теория метафоры: сборник / пер. с англ., фр., нем., исп., польск. яз. М.: Прогресс, 1990. С. 68-81.
  9. Ортега-и-Гассет Х. Почему мы вновь пришли к философии? // Ортега-и-Гассет Х. Дегуманизация искусства и другие работы: эссе о литературе и искусстве: сборник / пер. с исп. М.: Радуга, 1991. С. 9-39.
  10. Ортега-и-Гассет Х. Человек и люди // Ортега-и-Гассет Х. Дегуманизация искусства и другие работы: эссе о литературе и искусстве: сборник / пер. с исп. М.: Радуга, 1991. С. 229-476.
  11. Рассел Б. Человеческое познание: его сфера и границы / пер. с англ. К.: Ника-Центр, 2001. 560 с.
  12. Сапунов М. Б. О проблеме реальности в истории и философии науки // Высшее образование в России. 2012. № 2. С. 147-155.
  13. Хайдеггер М. Время картины мира // Хайдеггер М. Время и бытие: статьи и выступления / пер. с нем. М.: Республика, 1993. С. 41-62.
  14. Wynne B. Knowledge in Context // Science, Technology and Human Values. Cambridge (Mass.), 1991. P. 111-121.

Author information

Natal’ya Ivanovna Martishina

Siberian Transport University

Elena Olegovna Akishina

Siberian Transport University

About this article

Publication history

  • Received: June 16, 2019.
  • Published: August 19, 2019.

Keywords

  • философия науки
  • метафора
  • философский образ науки
  • этапы развития науки
  • познание как отражение и конструирование
  • philosophy of science
  • metaphor
  • philosophical image of science
  • stages of science development
  • cognition as reflection and construction

Copyright

© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)