• Original research article
  • August 19, 2019
  • Open access

W. A. MOZART’S CONCERT FOR CLARINET AND ORCHESTRA IN THE CONTEXT OF THE GENRE EVOLUTION

Abstract

The article analyses W. A. Mozart’s Concert A-dur (К. 622) as a composition representing the process of evolution of concert for clarinet and orchestra in the XVIII century. The authors’ attention is focused on the problem of the concert for clarinet and orchestra genre development, its evolution from J. Molter’s baroque concerts and early classical clarinet concerts of Mannheim school composers (Johann and Carl Stamitz) towards mature classical concert in W. A. Mozart’s creative work. The following aspects of the genre development are analysed: compositional and dramaturgic peculiarities, technical and expressive potential of solo clarinet, interaction of soloist and orchestra.

References

  1. Баренбойм Л. Звуковой идеал Моцарта // Как исполнять Моцарта / сост., вступ. ст. А. М. Меркулова. М.: Классика-XXI, 2004. С. 87-96.
  2. Бобрик О. Бассетгорн в произведениях Моцарта (некоторые особенности инструментовки) // Оркестр. Инструменты. Партитура: сборник статей / отв. ред. Е. В. Назайкинский. М.: Московская государственная консерватория им. П. И. Чайковского, 2003. Вып. 1. С. 146-153.
  3. Вартанова Е. И. Логика сонатных композиций Гайдна и Моцарта. Саратов: Изд-во Саратовской консерватории, 2003. 24 с.
  4. Кириллина Л. В. Классический стиль в музыке XVIII - начала XIX века: самосознание эпохи и музыкальная практика. М.: Московская гос. консерватория, 1996. 189 с.
  5. Луцкер П., Сусидко И. Моцарт и его время. М.: Классика-XXI, 2008. 624 с.
  6. Назайкинский Е. В. Логика музыкальной композиции. М.: Музыка, 1982. 319 с.
  7. Неклюдов Ю. Симфонизм Гайдна и Моцарта - общность или контраст? // Музыкальная академия. 1992. № 2. С. 187-189.
  8. Подколзина О. В. Скрипичные концерты В. А. Моцарта: особенности жанра и исполнительской интерпретации: монография. М.: Флинта; Наука, 2012. 188 с.
  9. Проблемы творчества Моцарта / ред.-сост. Е. И. Чигарёва. М.: Московская консерватория, 1993. 181 с.
  10. Чайковский П. И. О симфонической музыке: избранные отрывки из писем и статей / сост., ред., вступ. ст. и комм. И. Ф. Кунина. Изд-е 2-е, перераб. и доп. М.: Музгиз, 1963. 310 с.
  11. Baines A. Wood instruments and their history. L., 1943. 384 р.

Author information

Dmitrii Evgen'evich Zlotnikov

Saratov State Conservatoire

Irina Viktorovna Polozova

Saratov State Conservatoire

About this article

Publication history

  • Received: June 12, 2019.
  • Published: August 19, 2019.

Keywords

  • В. А. Моцарт
  • кларнет
  • сольный концерт
  • взаимодействие солиста и оркестра
  • классицизм
  • эволюция
  • W. A. Mozart
  • clarinet
  • solo concert
  • interaction of soloist and orchestra
  • classicism
  • evolution

Copyright

© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)