• Original research article
  • August 19, 2019
  • Open access

THE CHINESE CHAMBER-VOCAL LYRICS IN HUANG ZI’S CREATIVE WORK

Abstract

The article analyses the chamber-vocal creative work of Huang Zi, one of the founders of the Chinese XX-century musical culture. His contribution to the development of vocal culture cannot be overestimated. The Chinese musicologists’ analysis of Huang Zi’s compositions was based on the methodology developed in the Russian musicology. Now it would be appropriate to consider the unique features of his style, which are not reduced to pentatonic scale and tonal peculiarities of the Chinese music but go beyond the suggested principles of analysis. The Chinese composer’s vocal opuses are characterized by refined correlation of meaningful and prosodic features of classical poetry and elements of the West European musical language. This skilful synthesis is waiting to be appreciated by musicians and admirers of vocal art.

References

  1. Бо Цзюй-и (772-846). Стихотворения [Электронный ресурс] / пер. с кит.; вступ. статья и примеч. Л. Эйдлина. URL: https://litlife.club/books/292703/read?page=22 (дата обращения: 27.06.2019).
  2. Ван Шижан. Жанры камерно-вокальной лирики европейского типа в китайской музыке 1920-1940 гг. [Электронный ресурс]. URL: https://science-education.ru/pdf/2015/2/469.pdf (дата обращения: 01.02.2019).
  3. Ван Шижан. Романсы и песни Хуан Цзыя в контексте исполнительской практики [Электронный ресурс]. URL: http://os.x-pdf.ru/20pedagogika/28770-1-udk-768-romansi-pesni-huan-cziya-kontekste-ispolnitelskoy-prak.php (дата обращения: 01.02.2019).
  4. Долгушина М. Г. Камерная вокальная музыка в России первой половины XIX века в ее связях с европейской культурой. СПб.: Композитор, 2014. 446 с.
  5. Долгушина М. Г. Камерная вокальная музыка в России первой половины XIX века: к проблеме связей с европейской культурой: дисс.. д. искусствоведения. Вологда, 2010. 448 с.
  6. Дурандина Е. Е. Камерные вокальные жанры в русской музыке XIX-XX вв.: историко-стилевые аспекты: дисс.. д. искусствоведения. М., 2002. 381 с.
  7. Хань Ин. Романс как новый жанр в музыкальной культуре Китая ХХ в. // Гуманитарные исследования в Восточной Сибири и на Дальнем Востоке. 2008. № 3. С. 57-59.
  8. 给鹏海。黃子的遺產:音樂的影響力。 合肥:安徽文藝出版社, 1997 (Дай Пэнхай. Наследие Хуан Цзы: влияние музыки. Хэфэй, 1997).
  9. 浦迷。 论黄子作品中的民族因素。 北京:Yufu Sinshen, 1984 (Пу Фан. О национальных факторах в работах Хуан Цзы. Пекин, 1984).
  10. 苏妍 黄自艺术歌曲分析。 西安: 西北国立大学出版社, 2013 (Су Янь. Анализ художественных песен Хуан Цзы. Сиань, 2013).

Author information

Xinyan Li

Herzen State Pedagogical University of Russia

About this article

Publication history

  • Received: May 29, 2019.
  • Published: August 19, 2019.

Keywords

  • Хуан Цзый
  • камерно-вокальное творчество
  • типология
  • синтез
  • пентатоника
  • гармония
  • полифония
  • китайская классическая поэзия
  • Huang Zi
  • chamber-vocal creative work
  • typology
  • synthesis
  • pentatonic scale
  • harmony
  • polyphony
  • Chinese classical poetry

Copyright

© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)