• Original research article
  • November 30, 2020
  • Open access

Questionnaires of Participants of the First Cultural-National Meeting of 1926 as Sources on History of the Buryat Language

Abstract

The research objectives are as follows: to reveal the motives the participants of the first Cultural-National Meeting of 1926 were guided by when adopting a course towards the all-Mongolian cultural community (the decision that determined further development of the Buryat language), to present a sociocultural portrait of the Buryat intelligentsia. The authors analyse the participants’ questionnaires paying special attention to personal information (occupation, social origin, educational level, language competence), which constitutes scientific originality of the study. The research findings are as follows: relying on the conducted analysis, the authors identify the role of the first Cultural-National Meeting in the process of the Buryat people’s self-identification, consider the participants’ motives for choosing the written Mongolian language as a basic dialect of the newly created Republic.

References

  1. Базарова В. В. Гомбожап Цыбиков о роли монгольской письменности в становлении бурятского языкознания // Власть. 2014. № 9. С. 187-191.
  2. Базарова В. В. Культурно-национальное совещание 1926 года: курс на модернизацию образования в Бурят-Монголии // Вестник Бурятского научного центра Сибирского отделения Российской академии наук. 2015. № 1 (17). С. 25-31.
  3. Базарова В. В. Реформа бурят-монгольского языка в зеркале политических дискуссий 1920-х гг. // Власть. 2012. № 6. С. 176-179.
  4. Базарова В. В. Языковые эксперименты и практика политических технологий в 1920-1930-х гг. // Власть. 2009. № 2. С. 72-74.
  5. Балданмаксарова Е. Е. Современные тенденции развития языкового образования в субъектах Российской Федерации (на примере Республики Бурятия) // Отечественная и зарубежная педагогика. 2018. Т. 1. № 6 (56). С. 68-79. DOI: 10.24411/2224-0772-2018-10030.
  6. Мнение: «Я был в шоке, когда узнал, что практически все слова, которые мы сейчас произносим, как русские с бурятскими окончаниями, уже есть в бурятском языке - просто мы плохо знаем свой язык» [Электронный ресурс]. URL: https://www.baikal-media.ru/news/society/361725/ (дата обращения: 20.06.2020).
  7. Номогонова В. В. Национальная школа в Бурятии в 1920-1930-е гг.: проблемы формирования // Гуманитарный вектор. 2011. № 3 (27). С. 95-99.
  8. Трегубова Д. Д. «Языковое строительство» в Бурят-Монгольской АССР в 1920-1930-е гг. // Человек: образ и сущность. 2017. № 1-2 (28-29). С. 185-200.
  9. Центр восточных рукописей и ксилографов (ЦВРК). Общий архивный фонд (ОАФ).
  10. ЦВРК. Ф. 1Б. Оп. 1.

Author information

Tsymzhit Purbuevna Vanchikova

Dr

Institute for Mongolian, Buddhist and Tibetan Studies of the Siberian Branch of the Russian Academy of Sciences, Ulan-Ude

Oyuna Sanzhimitupovna Rinchinova

PhD

Institute for Mongolian, Buddhist and Tibetan Studies of the Siberian Branch of the Russian Academy of Sciences, Ulan-Ude

Marina Vasil’evna Ayusheeva

PhD

Institute for Mongolian, Buddhist and Tibetan Studies of the Siberian Branch of the Russian Academy of Sciences, Ulan-Ude

About this article

Publication history

  • Received: September 8, 2020.
  • Published: November 30, 2020.

Keywords

  • интеллигенция
  • культурно-национальное совещание 1926 г
  • языковая политика
  • социальный портрет
  • историческое развитие бурятского языка
  • intelligentsia
  • Cultural-National Meeting of 1926
  • language policy
  • social portrait
  • historical development of the Buryat language

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)