• Original research article
  • November 30, 2020
  • Open access

Aesthetic Evaluation in Architectural Education

Abstract

The paper aims to justify reasonability of using the aesthetic evaluation procedure in architectural education. The article considers the process of aesthetic cognition of architecture within the course “Aesthetics of Architecture and Design”, emphasizes the necessity to acquire practical experience represented as aesthetic conceptions. Scientific originality of the study involves developing a technique to assimilate architectural environment - aesthetic description of an architectural object. The conducted research allows concluding that the suggested technique helps to consolidate theoretical knowledge in the sphere of aesthetics and promotes harmonious development of a student-architect as an artist and creator broadening their theoretical-cognitive and ideological horizons.

References

  1. Борев Ю. Б. Эстетика: учебник. М.: Высшая школа, 2002. 511 с.
  2. Борисов С. В. Эстетические ценности и эстетический вкус: философский аспект // Вестник Челябинского государственного университета. 2003. Т. 1. № 2. С. 138-141.
  3. Бычков В. В. Эстетика: учебник. Изд-е 2-е. М.: Гардарики, 2006. 573 с.
  4. Бычков О. В. Эстетический смысл традиционного текста в свете современной герменевтики // Эстетика на переломе культурных традиций / отв. ред. Н. Б. Маньковская. М.: ЦОП ИФ РАН, 2002. С. 79-93.
  5. Витрувий. Десять книг об архитектуре. М.: Архитектура-С, 2006. 328 с.
  6. Власов В. Г. Понятия гармонии, красоты и архитектонической формы в имплицитной эстетике [Электронный ресурс]. URL: http://archvuz.ru/2015_2/1 (дата обращения: 15.01.2020).
  7. Зеленов Л. А. Система эстетики: учебное пособие. Н. Новгород - М.: ГХИ ННГАСУ; РАО, 2004. 418 с.
  8. Иконников А. В. Эстетические проблемы архитектуры. М.: Знание, 1970. 48 с.
  9. Кавтарадзе С. Ю. Анатомия архитектуры. Семь книг о логике, форме и смысле. Изд-е 3-е. М.: Высшая школа экономики, 2017. 472 с.
  10. Каган М. С. Эстетика как философская наука: университетский курс лекций. СПб.: ТОО ТК «Петрополис», 1997. 544 с.
  11. Кант И. Критика способности суждения. СПб.: Азбука, 2019. 448 с.
  12. Краткий словарь по эстетике: кн. для учителя / под ред. М. Ф. Овсянникова. М.: Просвещение, 1983. 223 с.
  13. Мардер А. П. Эстетика архитектуры: теоретические проблемы архитектурного творчества. М.: Стройиздат, 1988. 216 с.
  14. Мудрость тысячелетий от А до Я. Великие мысли и афоризмы великих людей / авт.-сост. В. Н. Зубков. М.: АСТ; Астрель; Хранитель, 2010. 864 c.
  15. Ортега-и-Гассет Х. Эстетика. Философия культуры / вступ. ст. Г. М. Фридлендера; сост. В. Е. Багно. М.: Искусство, 1991. 588 с.
  16. Раппапорт А. Г. Архитектура и психология игры [Электронный ресурс]. URL: http://papardes.blogspot.com/2020/02/blog-post_98.html (дата обращения: 12.05.2020).
  17. Флорида Р. Новый кризис городов: джентрификация, дорогая недвижимость, растущее неравенство и что нам с этим делать / пер. с англ. М.: Точка, 2018. 368 с.

Author information

Valentina Semyonovna Lapshina

PhD

Nizhny Novgorod State University of Architecture and Civil Engineering

About this article

Publication history

  • Received: July 4, 2020.
  • Published: November 30, 2020.

Keywords

  • эстетическая культура
  • образование архитектора
  • эстетический вкус
  • aesthetic culture
  • architectural education
  • aesthetic taste

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)