• Original research article
  • April 9, 2021
  • Open access

Metaphor of Dead City in Musical Art (by the Example of Iraida Yusupova’s Composition “Kitezh-19”)

Abstract

The study aims to present the metaphor of the Dead City in musical art, which realises one of the variants of urban themes in mythology, literature, music and allows the researcher to comprehend relevant issues of our time. Scientific novelty of the research lies in developing a metaphorical approach to studying musical works and for the first time applying it to Iraida Yusupova’s composition “Kitezh-19” (2004). As a result, the researcher has determined nature of interaction between expressive means of two opposite language systems (neoclassical means and electronic ambient), which made it possible to render in an allegorical form the tragic end of the post-technogenic mirage city and collapse of the modern civilisation.

References

  1. Акопян Л. О. Анализ глубинной структуры музыкального текста: автореф. дисс. … д. иск. М., 1996. 35 с.
  2. Арановский М. Г. Музыкальный текст. Структура и свойства. М.: Композитор, 1998. 343 с.
  3. Афонасина А. С. Платон и Атлантида. Обзор книги: Rudberg, Gunnar. Atlantis and Syracuse. Norderstedt: Books on Demand GmbH, 2012 // ΣΧΟΛΗ (Schole). Философское антиковедение и классическая традиция. 2014. Т. 8. № 2. С. 249-256.
  4. Векслер Ю. С. «Мертвый город»… Брюгге в романе Ж. Роденбаха и опере Э. В. Корнгольда // Научный вестник Московской консерватории. 2014. № 3. С. 92-107.
  5. Голайденко Л. Н., Прокофьева И. О. Образ мёртвого города в незаконченном романе уфимского прозаика Светланы Чураевой “Shura_Le” (глава «Чуня») // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2020. № 7. С. 9-13.
  6. Гуляницкая Н. С. Музыкальная композиция: модернизм, постмодернизм (история, теория, практика). М.: Языки славянской культуры, 2014. 368 с.
  7. Казанцева Л. П. Основы теории музыкального содержания: учебное пособие. Астрахань: Факел; Астраханьгазпром, 2001. 368 с.
  8. Крылова А. В. Фоносфера мегаполиса как феномен звукового синтеза: к проблеме экологии аудиальной среды // Проблемы музыкальной науки. 2017. № 1 (26). С. 27-32.
  9. Максимов С. В. Нечистая, неведомая и крестная сила. СПб.: ПОЛИСЕТ, 1994. 446 с.
  10. Пащенко М. В. «Китеж», или Русский «Парсифаль»: генезис символа // Вопросы литературы. 2008. № 2. C. 145-182.
  11. Рябова С. Г. Композиционный образный строй рассказа как тип целого эстетически завершённого события (по рассказу И. А. Бунина «Пыль») // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2015. № 2 (44). Ч. 1. C. 174-177.
  12. Стогний И. С. Метафора в музыкальном тексте // Музыкальное искусство и наука в ХХI веке: история, теория, исполнительство, педагогика: сб. статей по материалам Международной научной конференции, посвященной 40-летию Астраханской государственной консерватории. Астрахань, 2010. С. 96-101.
  13. Стогний И. С. Метафора в музыке: постановка проблемы // Музыковедение к началу века: прошлое и настоящее: Всероссийская научная конференция РАМ им. Гнесиных (11-12 ноября 2009 г.). М.: РАМ им. Гнесиных, 2010. С. 64-75.
  14. Стогний И. С. Метафорический язык музыки // Музыковедение. 2010. № 10. С. 11-16.
  15. Стогний И. С. Процессы смыслообразования в музыке: семиологический аспект: автореф. дисс. … д. иск. М., 2013. 55 с.
  16. Ходнев С. Очумелая классика // Коммерсантъ. 2010. 1 декабря.
  17. Холопова В. Н. Теории музыкального содержания, музыкальной герменевтики, музыкальной семантики: сходство и различия // Журнал Общества теории музыки. 2014. № 1 (5). С. 20-42.
  18. Шешунова C. В. Град Китеж в русской литературе: парадоксы и тенденции // Известия Российской академии наук. Серия литературы и языка. 2005. Т. 64. № 4. С. 12-23.
  19. Bogdanov V. All Music Guide to Electronica: The Definitive Guide to Electronic Music. San Francisco: Backbeat Books, 2001. 710 р.
  20. https://pitchfork.com/reviews/albums/11731-discreet-musicambient-1-music-for-airportsambient-2-the-plateaux-of-mirror-with-harold-buddambient-4-on-land/ (дата обращения: 27.12.2020).
  21. Sheppard D. On Some Faraway Beach: The Life and Times of Brian Eno. Chicago: Chicago Review Press, 2009. 514 р.
  22. Szabo V. Ambient Music as Popular Genre: Historiography, Interpretation, Critique: A Dissertation Presented to the Graduate Faculty of the University of Virginia in Candidacy for the Degree of Doctor of Philosophy. University of Virginia, 2015. 397 p.

Author information

Anton Vladimirovich Vanchugov

Glinka Novosibirsk State Conservatoire

About this article

Publication history

  • Received: February 24, 2021.
  • Published: April 9, 2021.

Keywords

  • метафора
  • музыкальный текст
  • мертвый город
  • Ираида Юсупова
  • Китеж
  • metaphor
  • musical text
  • dead city
  • Iraida Yusupova
  • Kitezh

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)