• Original research article
  • April 9, 2021
  • Open access

Mass Music and Metamorphoses of Aesthetic Categories of Sublime and Beautiful

Abstract

The article raises the problem of transformation of the aesthetic categories of sublime and beautiful in mass music. Scientific originality of the study lies in the fact that relying on historical and hermeneutic methods, the authors for the first time apply theoretical conceptions by T. Adorno, R. Barthes, M. Foucault for an analysis of mass music. These conceptions lead to substantial changes in meaning of the categories under study. The paper reveals features of their influence on mass consciousness, which provokes social consequences. As a result, the authors conclude that nowadays, the categories of sublime and beautiful in mass music have lost their status as an aesthetic value, landmark for mass consciousness. Cultural and historical meaning of mass music can be defined as hedonism of illusions and illusion of hedonism.

References

  1. Адорно Т. Философия новой музыки / пер. с нем. Б. Скуратова. М.: Логос ХХI век, 2001. 352 с.
  2. Акиндинова Т. А. Актуальность прекрасного: эстетика Канта накануне ХХI века // Вестник Санкт-Петербургского университета. Серия «Философия, политология, социология, психология, право, международные отношения». 2001. Вып. 1. С. 59-63.
  3. Асафьев Б. В. Музыкальная форма как процесс. Л.: Музыка, 1971. 376 с.
  4. Барт Р. Избранные работы: семиотика, поэтика. М.: Прогресс, 1989. 616 с.
  5. Бычков В. В. Эстетика. М.: Гардарики, 2002. 336 с.
  6. Гадамер Г. Актуальность прекрасного / пер. с нем. А. Михайлова. М.: Искусство, 1991. 368 с.
  7. Гартман Н. Эстетика / пер. с нем. Т. С. Батищевой, А. В. Дерюгиной, Е. В. Касьяновой, М. К. Мамардашвили. К.: Ника-Центр, 2004. 640 с.
  8. Горячева Т. А. Гедонизм иллюзий - иллюзия гедонизма // Миромоделирование: гуманитарные и художественные процессы в общественной жизни: материалы научной конференции «Духовное и материальное наследие в художественной культуре народов Западного Приуралья» (г. Ижевск, 16-18 апреля 2008 г.). Ижевск: Удмуртский государственный университет, 2009. С. 197-200.
  9. Грильпарцер Ф. Речи, рецензии // Музыкальная эстетика Германии XIX века: в 2-х т. / под ред. Н. Г. Шахназаровой. М.: Музыка, 1982. Т. 2. С. 135-136.
  10. Кундера М. Книга смеха и забвения: роман / пер. с чеш. Н. Шульгиной. СПб.: Азбука-классика, 2006. 252 с.
  11. Левонтина И. Осторожно, пошлость // Логический анализ языка. Языки эстетики: концептуальные поля прекрасного и безобразного / сост. Н. Арутюнова. М.: Индрик, 2004. С. 231-250.
  12. Михелис П. Эстетические категории как выразители духа времени // Современная западноевропейская и американская эстетика: сборник переводов / под общ. ред. Е. Г. Яковлева. М.: Университет, 2002. С. 7-12.
  13. Пигров К. С. Шёпот демона: опыт практической философии. СПб.: Изд-во Санкт-Петерб. ун-та, 2007. 88 с.
  14. Фуко М. Воля к истине: по ту сторону знания, власти и сексуальности. Работы разных лет / пер. с франц. С. Табачниковой. М.: Касталь, 1996. 448 с.
  15. Холопова В. Н. Три стороны музыкального содержания // Музыкальное содержание: наука и педагогика: материалы I Российской научно-практической конференции (г. Москва, 4-5 декабря 2000 г.). М. - Уфа: РИЦ УГИИ, 2002. С. 55-76.
  16. Шуранов В. А. Основы художественности музыкального произведения. Анализ и интерпретация. Уфа: УГИИ, 2018. 209 с.

Author information

Tatyana Anatolyevna Goryacheva

PhD

Udmurt State University, Izhevsk

Elena Gennadievna Shtennikova

PhD

Udmurt State University, Izhevsk

About this article

Publication history

  • Received: February 6, 2021.
  • Published: April 9, 2021.

Keywords

  • неклассическая философия
  • массовая музыка
  • музыкальная эстетика
  • эстетические категории (прекрасное и возвышенное)
  • гедонизм
  • non-classical philosophy
  • mass music
  • aesthetics of music
  • aesthetic categories (sublime and beautiful)
  • hedonism

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)