• Original research article
  • April 9, 2021
  • Open access

Transformation of Education Actor amidst Epidemiological Instability: Social and Philosophical Analysis

Abstract

The study aims to shed light on the transformations that have happened to the actor of education, caused by transition of learning delivery modality to the sphere of distance interaction. The authors come to the conclusion that these changes are related to communicative, information-technological and cognitive aspects of educational process organisation. The work is novel in that it is the first to carry out a social and philosophical analysis of transformations of the actor of both secular and religious education from the standpoint of the student’s topological foundations. As a result, it is proved that the actor of education has undergone heterogeneous transformations related both to educational process and more fundamental psychological, anthropological and symbolic aspects of the student.

References

  1. Гадамер Х.-Г. Истина и метод. М.: Прогресс, 1988. 704 с.
  2. Дюркгейм Э. Социология образования. М.: Директ-Медиа, 2007. 115 с.
  3. Караваев Н. Л. Об антропологических проблемах информационного общества // Философские проблемы информационных технологий и киберпространства. 2013. № 1. С. 65-73.
  4. Колыхматов В. И. Опыт дистанционного обучения в условиях пандемии и вынужденных ограничений // Ученые записки Университета им. П. Ф. Лесгафта. 2020. № 8. С. 150-156.
  5. Носкова А. В., Голоухова Д. В., Проскурина А. С., Нгуен Тху Ха. Цифровизация образовательной среды: оценки студентами России и Вьетнама рисков дистанционного обучения // Высшее образование в России. 2021. № 1. С. 156-167.
  6. Парсонс Т. Понятие общества: компоненты и их взаимоотношения // Thesis. 1993. № 2. С. 94-122.
  7. Сербул А. А. «Смерть субъекта»: философско-культурологический анализ проблемы субъекта в постмодернистском дискурсе // Вестник Полесского государственного университета. Серия общественных и гуманитарных наук. 2011. № 2. С. 51-56.
  8. Сорокин П. А. Система социологии. М.: АСТ, 2008. 1003 с.
  9. Хабермас Ю. Модерн - незавершенный проект // Вопросы философии. 1992. № 4. С. 40-52.

Author information

Mikhail Olegovich Orlov

Dr

Saratov State University named after N. G. Chernyshevsky

Vladimir Alekseevich Syusyukin

Saratov State University named after N. G. Chernyshevsky

About this article

Publication history

  • Received: February 5, 2021.
  • Published: April 9, 2021.

Keywords

  • образование
  • дистанционное обучение
  • субъект образования
  • религиозная социализация
  • постсекулярное общество
  • education
  • distance learning
  • actor of education
  • religious socialisation
  • postsecular society

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)