• Original research article
  • October 29, 2021
  • Open access

Problem of Formation of School and University Students’ Historical Awareness on the Internet: Value-Based Approach

Abstract

The aim of the research is to identify the role of the world outlook in the process of formation of young people’s historical awareness on the Internet. In the course of consideration of the problem, the principles of development and connection of all the elements of spiritual world, methods of analysis and synthesis, induction and deduction are applied. The scientific originality of the research consists in the discovery of the correlation between the level of historical culture, development of the world outlook and the results of the influence of the Internet on the formation of historical awareness. The high level of value-based development allows better evaluating and assimilating information on historical topics, contributes to the more harmonious development of historical awareness. As a result, the research shows a dialectical connection between personality’s value basis and the Internet users’ historical awareness.

References

  1. Бойцов М. А. Выживет ли Клио при глобализации? // Общественные науки и современность. 2006. № 1.
  2. Бойцов М. А. Историческая память: преемственность и трансформации (круглый стол) // СОЦИС. 2002. № 8.
  3. Дроздова А. В., Рудецкий А. Н. Историческое сознание как объект воздействия в информационной войне // Культура в фокусе научных парадигм. 2021. № 12-13.
  4. Емельяненко В. Д. Интернет и ценностно-мировоззренческие основания морали // Исторические, философские, политические и юридические науки, культурология и искусствоведение. Вопросы теории и практики. 2013. № 9 (35). Ч. 2.
  5. Кастельс М. Галактика Интернет. М., 2003.
  6. Кирвель Ч. С. Социогуманитарное образование как особый тип консциентально-информационного сверхоружия // Вестник Гродненского государственного университета имени Янки Купалы. Серия 1. История и археология. Философия. Политология. 2019. Т. 11. № 2.
  7. Коняев C. Н. Научные подходы к феномену сознания // Философия науки и техники. 2006. Т. 12. № 1.
  8. Лебон Г. Психология народов и масс. М.: АСТ, 2016.
  9. Лернер И. Я. Историческое сознание и условия его формирования // Преподавание истории и обществознания в школе. 1998. № 4.
  10. Линченко А. А. Институты исторического сознания в эпоху информационного общества // Научные проблемы гуманитарных исследований. 2012. Вып. 5.
  11. Останина О. А. Конец исторического сознания? // Вестник Вятского государственного гуманитарного университета. 2012. Т. 4. № 1.
  12. Поппер К. Логика научного исследования. М., 2005.
  13. Репина Л. П. Историческая память и современная историография // Новая и новейшая история. 2004. № 5.
  14. Савельева И. М., Полетаев А. В. Типы знания о прошлом // Феномен прошлого. М.: Издательский дом ГУ ВШЭ, 2005.
  15. Шумилина-Павлова М. О. Источники формирования исторического сознания российской молодежи // Вестник Российского государственного гуманитарного университета. 2014. № 4.

Funding

The reported study was conducted according to research project № 18/21 of Bryansk State University “The problem of formation of school and university students’ historical awareness on the Internet in the context of value-based approach”.

Author information

Vladimir Dmitrievich Emelyanenko

PhD

Bryansk State University named after academician I. G. Petrovsky

Alexander Nikolaevich Vetoshko

PhD

Bryansk State University named after academician I. G. Petrovsky

Alexey Vadimovich Zolotarev

PhD

Bryansk State University named after academician I. G. Petrovsky

Konstantin Anatolyevich Matakov

PhD

Bryansk State University named after academician I. G. Petrovsky

About this article

Publication history

  • Received: September 4, 2021.
  • Published: October 29, 2021.

Keywords

  • Интернет
  • мировоззрение
  • историческое сознание
  • информация
  • образование
  • Internet
  • world outlook
  • historical awareness
  • information
  • education

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)