• Original research article
  • November 15, 2021
  • Open access

Identification of Conflictogenity Factors in Academic Environment

Abstract

The aim of the research is to identify and determine the conflictogenity factors in the sphere of higher education. The article studies the reasons for conflictogenity growth and ways to reduce it in the context of the existing new system of values, which is formed under the influence of mass culture, globalization processes in the sphere of higher education and development of information technologies. The scientific originality of the research consists in the development of recommendations for reducing conflictogenity in the sphere of higher education. As a result of the theoretical and methodological analysis of the notion of conflictogenity, potential zones of conflictogenity have been identified and described, the main conflictogenity factors in the sphere of higher education have been revealed, the reasons for conflictogenity in the modern society in the context of digitalization of the higher education system in the Russian Federation have been determined. The analysis of conflictogenity factors in the student’s society is presented most fully.

References

  1. Быданов В. Е., Табурчак П. П. Институциональный конфликт менеджмента современной высшей школы в России // Конфликтология. 2016. № 4.
  2. Десслер Г. Управление персоналом / пер. с англ. М.: БИНОМ, 2014.
  3. Дойч М. Разрешение конфликта // Социально-политический журнал. 2014. № 7.
  4. Завалкевич Л., Косик В. О гибких технологиях разрешения управленческих конфликтов // Персонал. 2013. № 7.
  5. Иоселиани А. Д. Виртуальная реальность и инновационная среда образования // Манускрипт. 2021. Т. 14. № 1.
  6. Козер Л. Функции социального конфликта / пер. с англ. М.: Идея-пресс, 2010.
  7. Кручинин В. А., Федотова Е. М. Межличностные конфликты преподавателей высшей школы // Гуманизация образования. 2015. № 6.
  8. Майорова А. В. Конфликтогенность как социально-психологический феномен студенческого социума // Вестник Московского государственного университета леса - Лесной вестник. 2001. № 3.
  9. Марей А. Цифровизация как изменение парадигмы. 2021. URL: https://www.bcg.com/ru-ru/about/bcg-review/digitalization
  10. Никулина Т. В., Стариченко Е. Б. Информатизация и цифровизация образования: понятия, технологии, управление // Педагогическое образование в России. 2018. № 8.
  11. Паспорт приоритетного проекта «Современная цифровая образовательная среда в Российской Федерации». 2016. URL: http://static.government.ru/media/files/8SiLmMBgjAN89vZbUUtmuF5lZYfTvOAG.pdf
  12. Саенко Л. А., Кулаева З. Т. О формировании нравственных ценностей студенческой молодежи // Вестник Майкопского государственного технологического университета. 2018. № 1.
  13. Сакулина И. А. Философия управления конфликтом // Философия и наука. 2017. № 16.
  14. Фоменков А. И. Социальный конфликт: генезис понятия, эволюция идей, типология // Гуманитарный научный вестник. 2018. № 6.
  15. Gryaznova E. V., Treushnikov I. A., Maltseva S. M. Disturbing trends in the Russian education system: The analysis of scientists and teachers opinions // Perspektivy Nauki i Obrazovania. 2019. Vol. 38. № 2.
  16. Villarán A. Conflicts of Interest: а Moral Analysis // Business and Professional Ethics Journal. 2020. Vol. 39. Iss. 1.

Funding

The reported study was prepared based on research results carried out at the expense of budget funds for state assignment of the Financial University under the Government of the Russian Federation.

Author information

Natalia Anatolievna Orekhovskaya

Dr

Financial University under the Government of the Russian Federation, Moscow

Aida Dzhavadovna Godzhaeva

Financial University under the Government of the Russian Federation, Moscow

About this article

Publication history

  • Received: October 14, 2021.
  • Published: November 15, 2021.

Keywords

  • конфликтогенность
  • академическая среда
  • конфликт
  • субъект образовательной среды
  • высшее образование
  • conflictogenity
  • academic environment
  • conflict
  • subject of educational environment
  • higher education

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)