• Original research article
  • March 31, 2023
  • Open access

“The last line…”: Apocalyptic motifs in the theoretical and musical heritage of Nikolai Medtner

Abstract

The paper is devoted to the consideration of apocalyptic motifs in the theoretical and musical heritage of Nikolai Karlovich Medtner, one of the greatest Russian composers and pianists of the early XX century. The aim of the study is to shed light on the features of N. K. Medtner’s reception of the musical art of the late XIX – early XX century. The scientific novelty of the study lies in revealing the aesthetic position of the composer in the context of the surrounding musical space. As a result of the study, it has been found that the topic of the present and future of music was a source of serious concern for N. K. Medtner, who was aware of the sharp edge between musical epochs, the shifting of huge artistic plates, the change of values and language. Searching for the main pressure points of the new art, he remained faithful to the ethical essence of music, warning composers against artistic madness, flush of novelty and lack of faith, which made Nikolai Medtner a unique and even prophetic figure in the history of global musical culture.

References

  1. А. Блок – А. Белый. Переписка. 1911-1913 // Блок А., Белый А. Диалог поэтов о России и революции. М., 1990.
  2. Андреев Д. Л. Роза мира // Андреев Д. Л. Собрание сочинений: в 4-х т. М., 2006. Т. 3.
  3. Асафьев Б. В. Музыкальная форма как процесс. Л., 1971.
  4. Бердяев Н. А. Кризис искусства // Бердяев Н. А. О русских классиках. М.: Русский путь, 1993.
  5. Губайдулина С. Есть музыка над нами / интервью Д. Каданцева // Огонек. 1989. № 9.
  6. Иванов В. И. Родное и вселенское. М.: Республика, 1994.
  7. Ильин И. А. Основы художества. О совершенном в искусстве // Ильин И. А. Собрание сочинений: в 10-ти т. М.: Русская книга, 1996. Т. 6.
  8. История зарубежной музыки. М.: Музыка, 1988. Вып. 5 / под ред. И. В. Нестьева.
  9. Метнер Н. К. Воспоминания. Статьи. Материалы / сост. и ред. З. А. Апетян. М.: Советский композитор, 1981.
  10. Метнер Н. К. Муза и мода. Париж.: YMCA PRESS, 1978.
  11. Метнер Н. К. Муза и мода. СПб.: Алетейя, 2019.
  12. Метнер Н. К. Письма / сост. и ред. З. А. Апетян. М.: Советский композитор, 1973.
  13. Мясковский Н. Я. Н. Метнер. Впечатления от его творческого облика // Мясковский Н. Я. Статьи, письма, воспоминания: в 2-х т. М., 1960. Т. 2.
  14. Нейгауз Г. Г. Об искусстве фортепианной игры. СПб.: Планета музыки, 2017.
  15. Рахманинов С. В. Литературное наследие: в 3-х т. М.: Советский композитор, 1978. Т. 2.

Author information

Ol’ga Igorevna Gladkova

PhD

Saint Petersburg State Institute of Culture

About this article

Publication history

  • Received: February 12, 2023.
  • Published: March 31, 2023.

Keywords

  • Н. К. Метнер
  • апокалиптические мотивы
  • теоретическое и музыкальное наследие композитора
  • конфликт музыканта с эпохой
  • рецепция музыкального искусства конца XIX – начала XX века Н. К. Метнером
  • N. K. Medtner
  • apocalyptic motifs
  • composer’s theoretical and musical heritage
  • musician’s conflict with the epoch
  • reception of the musical art of the late XIX – early XX century by N. K. Medtner

Copyright

© 2023 The Author(s)
© 2023 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)