• Original research article
  • March 18, 2024
  • Open access

A milestone and essential characteristics of theatrical dance in Russia in the late 19th – early 20th centuries

Abstract

Innovation and experiment as sources that expand and deepen the space of theatrical dance in Russia in the late 19th – early 20th centuries had a complex connection: from “traditional” and “local modern” to “systemic” and “natural”. Unlike Western European ballet theater, in Russia the aesthetic concepts of expressionism, constructivism and abstractionism were the first poetic experiments “with” choreography and “in” choreography, which received reinterpretation not only at the level of off-dance plans and free formative laws of movement, but also at the level of artistic coordinates of space and the semantics of academic ballet art. The paper aims to substantiate the position that after the era of romantic ballets by Marius Ivanovich Petipa (1818-1910), a milestone of the choreographic system begins in Russia, associated with the tasks of rethinking the language of theatrical dance, its architectonic structures (scenic and bodily), as well as the essential characteristics of the content and form of the ballet text. The study is novel in that it develops the following hypothesis: the architectonic space of the stage and architectonic bodily forms become figuratively and expressively evidence-based. The connection between the lexical potential and the creation of tectonic tasks in the system of academic movement is revealed, the verbal, temporal and visual continuum of space is correlated. As a result, the paper systematizes European and Asian theatrical traditions in the study of artistic and physiological processes of movement in order to determine the specifics of the architectonic bodily structures of the period under consideration.

References

  1. Балетмейстер А. А. Горский. Материалы. Воспоминания. Статьи / сост. Е. Суриц, Е. Белова. СПб.: Дмитрий Булгарин, 2000.
  2. Балетмейстер Мариус Петипа: сб. статей / сост.: О. А. Федорченко, Ю. А. Смирнов, А. В. Фомкин. Владимир: Фолиант, 2006.
  3. Барба Э. Бумажное каноэ: трактат о театральной антропологии. СПб.: Изд-во СПбГАТИ, 2008.
  4. Ваганова А. Я. Основы классического танца. Л. – М.: Искусство, 1948.
  5. Волконский С. Ритмическая гимнастика // Листки курсов ритмической гимнастики. 1913. № 1.
  6. Гаевский В. М. Хореографические портреты. М.: Артист, режиссер, театр, 2008.
  7. Голейзовский К. Я. Образы русской народной хореографии / общ. ред. и послесл. М. Левина. М.: Искусство, 1964.
  8. Догорова Н. А. Пластическое и этнопластическое мышление в хореографическом искусстве: становление и трансформации: дисс. … д. иск.: в 2-х т. М., 2023. Т. 1.
  9. Догорова Н. А. Ф. Лопухов: российский проект «интеллектуального производства» в балетном искусстве 20-30-х годов ХХ века // II Яушевские чтения: материалы респ. научно-практической конференции (г. Саранск, 23 апреля 2008 г.) / редкол.: Н. И. Воронина (отв. ред.) и др.; сост. О. Н. Прокаева. Саранск: Изд-во Мордов. ун-та, 2008.
  10. Догорова Н. А. Хореографическое искусство: проблемы режиссуры и актерского/исполнительского мастерства: избр. лекции. Саранск: Изд-во Мордов. ун-та, 2011.
  11. Жак-Далькроз Э. Ритм: ежегодник института Жак-Далькроза в Геллерау близ Дрездена. Берлин-Фриденау: Изд. А. Боровского, 1912. Т. I.
  12. Илларионов Б. А. Федор Лопухов о хореографическом симфонизме в балетах Петипа // Вестник Академии Русского балета им. А. Я. Вагановой. 2017. № 6.
  13. Красовская В. М. Русский балетный театр начала ХХ в. Танцовщики. Изд-е 2-е, испр. СПб.: Лань; Планета музыки, 2009.
  14. Лопухов Ф. В. Пути балетмейстера. Берлин: Петрополис, 1925.
  15. Лопухов Ф. В. Шестьдесят лет в балете. М.: Искусство, 1966.
  16. Мейерхольд В. Э. Статьи, письма, речи, беседы / коммент. А. В. Февральского: в 2-х ч. М.: Искусство, 1968. Ч. II. 1917-1939.
  17. Соллертинский И. И. Статьи о балете. Л.: Искусство, 1973.
  18. Станиславский К. С. Об искусстве театра: избранное / предисл. Ю. С. Калашникова, В. Н. Прокофьева. М.: Всерос. театр. об-во, 1982.
  19. Фокин М. М. Против течения. М.: Искусство, 1981.
  20. Чехов М. А. Литературное наследие: в 2-х т. / редкол.: Н. Б. Волкова, М. О. Кнебель, Н. А. Крымова; сост.: И. И. Аброскина, М. С. Иванова, Н. А. Крымова; коммент. И. И. Аброскиной и М. С. Ивановой. Изд-е 2-е, испр. и доп. М.: Иск-во, 1995. Т. 2. Об искусстве актера.

Author information

Nadezhda Alexandrovna Dogorova

Dr

Lomonosov Moscow State University

About this article

Publication history

  • Received: January 29, 2024.
  • Published: March 18, 2024.

Keywords

  • язык
  • танец
  • театральный танец
  • хореография
  • балет
  • рубежность хореографической системы
  • академизм
  • архитектоническое сценическое пространство и архитектонические телесные формы
  • семантическая и физическая реальность искусства
  • пластическое мышление
  • language
  • dance
  • theatrical dance
  • choreography
  • ballet
  • milestone of the choreographic system
  • academism
  • architectonic stage space and architectonic bodily forms
  • semantic and physical reality of art
  • plastic thinking

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)