• Original research article
  • March 20, 2024
  • Open access

The art of bel canto and its manifestations in the vocal parts of Rimsky-Korsakov's operas "Snegurochka" and "The Tsar's Bride"

Abstract

The article explores the involvement of N. A. Rimsky-Korsakov's opera works in the phenomenon of Italianism in Russia during the second half of the 19th century. The vocal parts of Snegurochka and Marfa from the operas "Snegurochka" and "The Tsar's Bride" are chosen as the material for the study. The aim of the study is to identify signs of opera bel canto in these parts. To achieve this goal, Rimsky-Korsakov's work "My Musical Life Chronicle" and scientific studies dedicated to the art of bel canto and Russian-Italian musical connections are used in the research. The novelty of the work lies in conducting the analysis of the opera parts of the mentioned characters with the involvement of bel canto opera singing techniques that reached their peak in Italian opera art of the 18th to early 19th centuries. As a result of the study, it is concluded that in Marfa's part, the external "decorativeness" of bel canto elements transformed into the psychologization component of Marfa's character in the turn towards the "Italian style".

References

  1. Барбье П. История кастратов / пер. с фр. Е. Рабинович. СПб.: Изд-во Ивана Лимбаха, 2006.
  2. Лобанкова Е. В. Национальные мифы в русской музыкальной культуре от Глинки до Скрябина: Историко-социологические очерки. СПб.: Издательство им. Н. И. Новикова; Издательский дом «Галина скрипсит», 2014.
  3. Любимов Дмитрий. Лючия и Марфа: безумные невесты в оперном театре XIX века // Opera musicologica. 2022. Vol. 14. №. 3. Р.
  4. Рахманова М. Всё забудется, время кончится… // Третьяковская галерея. 2021. № 3 (72). https://www.tg-m.ru/articles/3-2021-72/vse-zabudetsya-vremya-konchitsya
  5. Римский-Корсаков Н. А. Летопись моей музыкальной жизни. М.: Согласие, 2004.
  6. Ручьевская Е. А. «Руслан» Глинки, «Тристан» Вагнера и «Снегурочка» Римского-Корсакова: стиль, драматургия, слово и музыка. СПб: Композитор, 2002.
  7. Симонова Э. Р. Искусство арии в итальянском оперном барокко (от ренессансной канцонетты к арии da capo: дисс. … к. иск. М., 1997.
  8. Симонова Э. Р. Историческое содержание термина bel canto // Musiqi dünyası. 2013. № 2 (55). Article № 5. http://www.musigi-dunya.az/article/55/55_4.html.
  9. Фролова-Уокер М. Римский-Корсаков «русская музыка» и «так называемая общая музыка» // Год за годом. Римский-Корсаков — 175: материалы международной научной конференции / научный редактор, составитель: Л. О. Адар; Комитет по культуре Санкт-Петербурга, Санкт-Петербургское государственное бюджетное учреждение культуры «Санкт-Петербургский государственный музей театрального и музыкального искусства». СПб., 2019.
  10. Хоффманн А. Е. Феномен бельканто первой половины XIX века: композиторское искусств и вокальная педагогика: дисс.. к. иск. Казань, 2008.

Author information

Vera Ivanovna Nilova

Dr

Petrozavodsk State Glazunov Conservatoire

Natalia Alexandrovna Popova

Petrozavodsk State Glazunov Conservatoire

About this article

Publication history

  • Received: February 1, 2024.
  • Published: March 20, 2024.

Keywords

  • культурные связи России и Италии
  • колоратура
  • оперное bel canto
  • психологизация художественного образа
  • оперное творчество Н. А. Римского-Корсакова
  • вокальная партия Снегурочки
  • вокальная партия Марфы
  • cultural connections between Russia and Italy
  • coloratura
  • bel canto in opera
  • psychologization of artistic image
  • N. A. Rimsky-Korsakov's opera works
  • vocal part of Snegurochka
  • vocal part of Marfa

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)