• Original research article
  • July 22, 2024
  • Open access

Mythologization as a means of creating a city image

Abstract

The article is devoted to the technique of mythologization as a means of creating a city image. The purpose of the study is to identify the features of using the technique of mythologization as a means of creating a city image. The article examines the productivity and danger of mythologization in forming a region's image on the examples of cities where the use of mythological plots creates new images and mythologemes around urban environment objects. Scientific novelty lies in demonstrating the dual meaning of mythologization, revealing its productivity and, at the same time, danger. The study found that the formation of a unique identity of the territory is a key condition for successful functioning when using mythologization to create a city image.

References

  1. Анисимов Н. О., Туркина В. Г., Калинина Г. Н. Город и миф // Наука. Искусство. Культура. 2023. № 2 (38).
  2. Бодрийяр Ж. Симулякры и симуляции / пер. с фр. А. Качалова. М.: ПОСТУМ, 2015.
  3. Визгалов Д. В. Брендинг города / предисл. Л. В. Смирнягина. М.: Фонд «Институт экономики города», 2011.
  4. Горнова Г. В. Городская мифология. 2020. https://urtmag.ru/public/812/
  5. Гурин С. П. Образ города в культуре: метафизические и мистические аспекты. 2003. http://www.comk.ru/HTML/gurin_doc.htm
  6. Гуцалов А. А. Территориальный брендинг: в поисках стратегии развития // Культурное наследие Северного Кавказа как ресурс межнационального согласия: сборник научных статей по итогам международного научного форума (с. Кабардинка, г. Геленджик, 12-14 октября 2018 г.). М.: Институт наследия, 2019.
  7. Ивик О. Троя: пять тысяч лет реальности и мифа. М.: Ломоносовъ, 2016.
  8. Лотман Ю. М. Память в культурологическом освещении // Лотман Ю. М. Избранные статьи: в 3-х т. Таллин, 1992. Т. 1.
  9. Лэндри Ч. Креативный город. М.: Классика-XXI, 2022.
  10. Моммзен Т. История Рима. СПб.: Наука; ЮВЕНТА, 1997.
  11. Приходько И. С. Мифопоэтика А. Блока. Историко-культурный и мифологический комментарий к драмам и поэмам. М. – Владимир: МПГУ; ВГПУ, 1994.
  12. Трубина Е. Г. Город в теории: опыты осмысления пространства. М.: Новое литературное обозрение, 2011.
  13. Усманова А. Р. Умберто Эко: парадоксы интерпретации. Мн.: Пропилеи, 2000.
  14. Anholt S. Places. Identity, Image and Reputation. L.: Palgrave Macmillan, 2010.
  15. Godin S. All Marketers Are Liars: The Power of Telling Authentic Stories in a Low-trust World. N. Y.: Portfolio, 2005.
  16. Pogorzelski J. (R)ewolucjamarki. Jak tworzyć marki i zarządzać nimi w XXI wieku. Gliwice: Helion, 2010.

Author information

Veronika Gennadyevna Shurina

Voronezh State University

About this article

Publication history

  • Received: June 12, 2024.
  • Published: July 22, 2024.

Keywords

  • образ города
  • мифологизация города
  • стратегии мифологизации
  • объект городской среды
  • image of the city
  • mythologization of the city
  • strategies of mythologization
  • object of the urban environment

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)