• Original research article
  • August 21, 2024
  • Open access

Comparative analysis of the soteriological concepts of St. Augustine and John Cassian the Roman

Abstract

The purpose of the study is to show the points of contact, as well as significant discrepancies between the soteriological systems of the Marseille Abbot John Cassian the Roman and the Hippo Bishop St. Augustine, pointing to the source of the origin of the Cassian doctrines. The article presents the doctrine of salvation of the outstanding ascetic author of the fifth century John Cassian the Roman, which in a number of points comes into direct contradiction with the late soteriological constructions of the famous Christian thinker of the Western Church – Aurelius Augustine. Using the example of Cassian's theological postulates, the criticism of Augustine's most controversial ideas is revealed, which were reflected in his concepts of the complete impotence of the human will, as well as in the doctrine of selective salvation. Scientific novelty: the author clearly shows the features of John Cassian's theological system, pointing out that it was formed under the influence of the Eastern monastic tradition and is a creative continuation of this particular system of thought. As you know, in the treatises of Western thinkers, Cassian's doctrine of salvation was mistakenly called semi-Pelagianism for a long time, i.e. a kind of continuation of the Pelagian heresy. As a result of the research, the author comes to the conclusion that the criticism made by Cassian against the theology of Augustine was not a consequence of the Pelagian or semi-Pelagian views of the abbot of Marseille. Arguing with Augustine, Cassian does not side with his opponent, Pelagius. Cassian's soteriology has its origins in the ascetic experience of monastic life in the Eastern Christian tradition, which, as is known, was formed outside the context of the Western dispute about free will and predestination. Cassian draws inspiration for his future theological constructions in the monasteries of Palestine and Egypt, in which he lived for a long time before he went to Massilia (Marseille). Therefore, the author believes that the approach to studying Cassian's teachings that has been used in Western theological scholarship for centuries is flawed. According to this approach, Cassian's soteriology must be examined through the lens of the Pelagian controversy. However, the author argues that this approach is incorrect.

References

  1. Августин Аврелий, еп. Иппонийский. О восьмидесяти трех различных вопросах // Блаженный Августин. Трактаты о различных вопросах: богословие, экзегетика, этика: сборник. М.: Империум Пресс, 2005.
  2. Августин Аврелий, еп. Иппонийский. О предопределении святых // Антипелагианские сочинения позднего периода / пер. с лат., примеч. Д. В. Смирнова. М.: АС-ТРАСТ, 2008.
  3. Августин Блаженный. Об упреке и благодати // Антипелагианские сочинения позднего периода / пер. с лат., примеч. Д. В. Смирнова. М.: АС-ТРАСТ, 2008a.
  4. Августин Блаженный. Письмо 194-е. К римскому пресвитеру Сиксту // Антипелагианские сочинения позднего периода / пер. с лат., примеч. Д. В. Смирнова. М.: АС-ТРАСТ, 2008b.
  5. Антонян А. Р. Антропологические концепции Пелагия и Иоанна Кассиана Римлянина // Вопросы теологии. 2022a. Т. 4. № 3.
  6. Антонян А. Р. Учение о предопределении в истории западнохристианской мысли. Ростов н/Д: Южный федеральный университет, 2022b.
  7. Евагрий Понтийский. Аскетические и богословские трактаты / пер. с др.-греч., вступ. статья и комент. А. И. Сидорова. М.: Мартис, 1994.
  8. Жильсон Э. Дух средневековой философии / пер. с франц. Г. В. Вдовиной. М.: Институт философии и теологии св. Фомы, 2011.
  9. Иоанн Златоуст. Беседы на Послание к Римлянам // Творения святого отца нашего Иоанна Златоуста Архиепископа Константинопольского: в 12 т. СПб.: Санкт-Петербургская духовная академия, 1903. Т. 9.
  10. Иоанн Кассиан Римлянин. Писания / пер. с латин.; авт. предисл. епископ Петр. Сергиев Посад: Свято-Троицкая Сергиева лавра: РФМ, 1993.
  11. Молленд У. Г. Спасение – дар Бога или заслуга человека? Одесса: Христианское просвещение, 2008.
  12. Певницкий В. Св. Гонорат и Иларий Арелатские // Арелатские проповедники V-VI вв.: сб. исслед. и пер. / ред. А. Р. Фокин. М.: Центр библейск.-патрол. исслед.; Империум Пресс, 2004.
  13. Пелагий. Послание к Деметриаде // Эразм Роттердамский. Философские произведения / пер. с лат. и коммент. Ю. М. Каган; отв. ред. В. В. Соколов. М.: Наука, 1986.
  14. Проспер Аквитанский. Письмо Августину (Среди писем Августина 225-е) // Блаженный Августин. Антипелагианские сочинения позднего периода / пер. с лат., примеч. Д. В. Смирнова. М.: АС-ТРАСТ, 2008.
  15. Уивер Р. Х. Божественная благодать и человеческое действие: исследование полупелагианских споров / пер. А. В. Кырлежев; ред. А. Р. Фокин. М.: Империум Пресс, 2006.
  16. Ферберн Д. Учение о Христе и благодати в ранней Церкви / пер. В. Литвиненко. М.: Библейско-богословский институт св. апостола Андрея, 2008.
  17. Холдейн Д. А. Ограниченное искупление: изложение реформатской доктрины. Одесса: Христианское просвещение, 2008.
  18. Casiday A. M. C. Tradition and Theology in St. John Cassian. Oxford – N. Y.: Oxford University Press, 2007.
  19. Chadwick O. John Cassian. 2nd ed. Cambridge: Cambridge University Press, 1968.
  20. Stewart C. Cassian the Monk. N. Y.: Oxford University Press Inc., 1998.

Author information

Artur Romanovich Antonyan

PhD

Southern Federal University, Rostov-on-Don

About this article

Publication history

  • Received: June 12, 2024.
  • Published: August 21, 2024.

Keywords

  • свобода воли
  • христианское спасение
  • христианская антропология
  • сотериология
  • латинское богословие
  • божественное предопределение
  • пелагианство
  • free will
  • Christian salvation
  • Christian anthropology
  • soteriology
  • Latin theology
  • divine predestination
  • Pelagianism

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)