• Original research article
  • August 21, 2024
  • Open access

Development of Toyota Motor Corporation in the first quater of the 21st century: A global aspect

Abstract

The purpose of this article is to analyze the features of the development of the Toyota Motor Corporation in the first quarter of the 21st century. The main factors and events that influenced the transformation of its foreign strategy, which during this period acquired the character of a global one, are considered. The basic directions and characteristics of the company's activities in distinct countries and regions are investigated; a special attention is paid to the innovation strategy (IMV), which continues to expand and successfully operate in Southeast Asia, Latin America and Africa. In addition, such an important aspect of Toyota's policy as integration into the socio-economic life of host countries at different levels – from national to local – is being considered. Over the past thirty years, against the background of continuing negative trends in the Japanese economy, the foreign direction has begun to play a more significant stabilizing role in the development of the company; there have been qualitative changes in its content. Revolutionary changes in the global automotive industry have led to the emergence of a new format for Toyota's activities – its transformation into a mobility company.

References

  1. Белов А. В. Япония: экономика и бизнес. СПб.: Изд-во Санкт-Петербургского ун-та, 2017.
  2. Лебедева И. П. Автомобильная промышленность Японии: национальные особенности // Ежегодник Япония. 2011. № 40.
  3. Леонтьева Е. Л. Японские корпорации и корпоративные группы: эволюция институтов / Учреждение Российской акад. наук Ин-т мировой экономики и междунар. отношений. М.: ИМЭМО, 2009.
  4. Наумова И. Ю. Япония: структурные особенности национальной экономики. Владивосток: Изд-во Дальневост. ун-та, 2018.
  5. Сухорукова Д. Н. Стратегия выживания в условиях мирового экономического кризиса 2008 г. «Toyota Мотор Корпорейшн» // Ежегодник Япония. 2009. № 38.
  6. Тимонина И. Л. «Ниссан» в условиях глобализации: от выживания к успеху // Ежегодник Япония. 2006. № 35.
  7. Makino Sh., Uchida Ya., Hasahara T. Transformation of Japanese Multinational Enterprises and Business. Tokyo: ‎Springer, 2024.
  8. 洞口治夫. グローバリズムと日本企業組織としての多国籍企業. 東京: 東京大学出版会, 2002 (Хорагути Х. Глобализм и японские предприятия в форме ТНК. Токио: Токё дайгаку сюппанкай, 2002).
  9. 塩見治人, 梅原浩次郎. トヨタショックと愛知経済―トヨタ伝説と現実. 東京: 文眞堂, 2011 (Сиоми Х., Умэхара К. Шок «Тоёта» и экономика Аити. Токио: Бунсиндо, 2011).

Author information

Anna Sergeevna Mostovaia

Institute of History, Archaeology and Ethnology, FEB RAS, Vladivostok

About this article

Publication history

  • Received: February 11, 2024.
  • Published: August 21, 2024.

Keywords

  • автомобильная промышленность в первой четверти XXI века
  • корпорация “Toyota”
  • автомобильные производители
  • проект IMV
  • automotive industry
  • Toyota company
  • automotive companies
  • IMV Project

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)