• Original research article
  • August 26, 2024
  • Open access

Formation of the “new spectacle”: Understanding modern streaming (by the example of Netflix and others)

Abstract

The paper aims to identify the characteristics of the “new spectacle” in the context of screen digitization. The author’s focus on identifying the stages of screen digitization and the emergence of new cultural practices when viewing content on streaming services is crucial. The scientific novelty of the study lies in its multifaceted analysis of media consumption and media production transformations in the digital age, particularly emphasizing the significant role of streaming services in these processes. The author investigates the interactive aspects of streaming services where viewers can influence the plot, which is a significant contribution to understanding contemporary media practices. As a result, the author emphasizes that streaming services have become catalysts for numerous changes in the media industry, leading to democratization of content access and production. The work notes the possibility of a functional differentiation of modern media consumption culture under the influence of screen culture before the streaming era and during the streaming era. The emergence of new demands for content creation in the context of the “new spectacle” is highlighted.

References

  1. Артюх А. Новый Голливуд. История и концепция. СПб.: Алетейя, 2015.
  2. Джеймисон Ф. Постмодернизм, или Культурная логика позднего капитализма. М.: Изд-во Института Гайдара, 2019.
  3. Луман Н. Реальность массмедиа. М.: Праксис, 2005.
  4. Маклюэн М. Понимание медиа. Внешние расширения человека. М.: Кучково поле, 2019.
  5. Разлогов К. Диалектика массового и уникального в социодинамике искусства // Актуальные проблемы современной культуры и образования: сборник научных статей по материалам I международной конференции молодых ученых (г. Москва, 29-31 марта 2016 г.). М.: ФГБНУ «ИХОиК РАО», 2016.
  6. Рафтери Б. Лучший год в истории кино. Как 1999-й изменил все. М.: Individuum, 2020.
  7. Рэндольф М. That will never work: история создания Netflix, рассказанная ее основателем. М.: Эксмо, 2021.
  8. Савчук В. Медиафилософия. Приступ реальности. СПб.: РХГА, 2014.
  9. Хастингс Р. Никаких правил: уникальная культура Netflix. М.: Манн, Иванов и Фербер, 2021.
  10. Хиллс М. «Черное зеркало», имплицитная религия и сакрализация «запойных просмотров» научной фантастики // Государство, религия, Церковь в России и за рубежом. 2019. № 37 (3).
  11. Хренов Н. Новая визуальность как проблема культуры. М. – СПб.: Центр гуманитарных инициатив, 2019.
  12. Siles I., Espinoza-Rojas J., Naranjo A., Tristán M. F. The Mutual Domestication of Users and Algorithmic Recommendations on Netflix // 2019.Communication, Culture & Critique. 2019. Vol. 12. Iss. 4.

Author information

Vasiliy Urevich Mekhonoshin

PhD

National Research University Higher School of Economics, Saint Petersburg

About this article

Publication history

  • Received: July 8, 2024.
  • Published: August 26, 2024.

Keywords

  • трансформация медиапотребления
  • новая зрелищность
  • интерактивный опыт просмотра
  • этапы цифровизации экрана
  • стриминг-сервисы
  • Новый Голливуд
  • фильмы
  • сериалы
  • Netflix
  • Hulu
  • HBO Max
  • media consumption transformation
  • new spectacle
  • interactive viewing experience
  • stages of screen digitization
  • streaming services
  • New Hollywood
  • movies
  • TV series

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)