• Original research article
  • September 3, 2024
  • Open access

Idea of the synthesis of arts in the creative work of Soviet unofficial artists in the 1960s-1980s

Abstract

The research aims to identify the main forms of implementation of the idea of the synthesis of arts in the artistic discourse of unofficial art in the 1960s-1980s. The paper notes the general patterns and characteristics of the creative method of Moscow and Leningrad unofficial artists rethinking the heritage of the past. Special attention is given to the study of the relationship between unofficial art and the tradition of avant-garde as one of the vivid examples of expression of the idea of synthesis of arts. The research is novel in that it is the first to provide a new understanding of how the idea of the synthesis of arts is interpreted in the creative work of unofficial artists in terms of the embodiment of the synthesis of arts within their paintings and the creation of new spatial objects and performative practices. As a result, it is proved that the embodiment of the idea of the synthesis of arts in the creative work of unofficial artists in the 1960s-1980s maintains the line of succession with the legacy of avant-garde related to preserving the unity of painting, music and theater, which contributes to the development of new artistic systems.

References

  1. Азизян И. А. Диалог искусств XX века: очерки взаимодействия искусств в культуре. М.: URSS, 2008.
  2. Андреева Е. Ю. Все и Ничто: символические фигуры в искусстве второй половины ХХ века. СПб.: Изд‑во Ивана Лимбаха, 2019.
  3. Бобринская Е. А. Чужие? Неофициальное искусство: мифы, стратегии, концепции. М.: Арт‑медиа, 2013.
  4. Гройс Б. Е. Частные случаи. М.: Ад Маргинем Пресс, 2020.
  5. Ершов Г. Ю. Нонконформизм и русский авангард. Проблемы соотнесения // Мифы и теории в искусстве России 1970-2012‑х гг.: научно-художественный проект. СПб.: Арт-центр «Пушкинская-10», Музей нонконформистского искусства, 2013.
  6. Кантор-Казовская Л. Гробман = Grobman. М.: Новое литературное обозрение, 2014.
  7. Неофициальное искусство в СССР, 1950-1980‑е годы: сб. по материалам конф. 2012 г. / Российская академия художеств, Научно-исследовательский институт теории и истории изобразительных искусств; ред.‑сост. А. К. Флорковская. М.: БуксМАрт, 2014.
  8. Никифорова А. С. Идея синтеза искусств в европейской культуре XIX-XX веков: монография. М.: Проспект, 2023.
  9. Шехтер Т. Е. Искусство как пространство смыслов: избранные работы по теории и истории искусства. СПб.: Изд‑во СПбГУП, 2014.
  10. Я буду расписывать райские чертоги. Татьяна Николаевна Глебова, 1900-1985: выставка произведений: каталог, статьи, воспоминания / авт. вступ. ст., сост. Л. Н. Вострецова. СПб.: Музеум, 1995.
  11. Якимович А. К. На пороге двадцатого века. Беседы о проблемах искусства и культуры. М.: БуксМАрт, 2018.

Author information

Anastasia Igorevna Lubimova

St. Petersburg Institute of Culture

About this article

Publication history

  • Received: July 14, 2024.
  • Published: September 3, 2024.

Keywords

  • неофициальное искусство
  • ленинградский андеграунд
  • московский концептуализм
  • авангард
  • идея синтеза искусств
  • художественные концепции
  • unofficial art
  • Leningrad underground
  • Moscow conceptualism
  • avant-garde
  • idea of the synthesis of arts
  • artistic concepts

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)