• Original research article
  • September 4, 2024
  • Open access

“The Passenger” by M. Weinberg: Updating the repertoire in accompanist training

Abstract

The research subject is the degree of application of new works not originally intended for concert performance in accompanist training. The research aims to substantiate the need to update and use rarely performed works in the educational process, which makes it possible to expand the horizons of performers and listeners. As a result, M. Weinberg’s opera “The Passenger” is considered for the first time as an example of practical application of a 20th-century work written in a complex, innovative musical language and endowed with deep psychologism during classes with piano faculty students. Weinberg’s orchestral thinking transferred to the piano sound within the framework of the clavier allows for the use of new methods of studying the work and practicing one’s own performing skills. The scientific novelty of the research lies in creating necessary transitions, cuts of individual opera numbers most suitable for performance within the framework of a concert, as well as in the first comprehensive consideration of the opera’s main characters from the viewpoint of the dramatic development of images and their psychology. The scope of application of the results presented in the article using the examples from Weinberg’s opera relates to the professional practice of an accompanist, contributing to a significant increase in the performing skills of students and invariably bringing about an expansion of the horizons of both performers in other training program specializations and listeners.

References

  1. Бонфельд М. Ш. Анализ музыкальных произведений. Структуры тональной музыки: учеб. пособие: в 2 ч. М.: ВЛАДОС, 2003. Ч. 1-2.
  2. Виноградов К. О специфике творческих взаимоотношений пианиста-концертмейстера и певца // Музыкальное исполнительство и современность / сост. М. А. Смирнов. М.: Музыка, 1988. Вып. 1.
  3. Воскобойникова А. С. Фортепианное творчество Мечислава Вайнберга: проблемы стиля и исполнительской интерпретации: автореф. дисс. … к. иск. Саратов, 2017.
  4. Гончаренко С. С. Вопросы музыкального формообразования в творчестве композиторов ХХ века: учеб. пособие. Новосибирск: Новосибирская государственная консерватория им. М. И. Глинки, 1997.
  5. Гончаренко С. С., Останина М. Н. Доклассические жанры в инструментальных циклах М. Вайнберга // Вестник музыкальной науки. 2020. Т. 8. № 4. https://doi.org/10.24411/2308-1031-2020-10060
  6. Горошко Н. Н. Формирование художественных критериев исполнительского мастерства пианиста в концертмейстерском классе: на примере камерно-вокального творчества рус. композиторов XIX века: автореф. дисс. … к. иск. Магнитогорск, 1999.
  7. Григорьева Г. В. Музыкальные формы XX века: учеб. пособие. М.: ВЛАДОС, 2004.
  8. Инюточкина Н. В. Феномен пианиста-концертмейстера в вокально-инструментальном ансамбле (на примере австро-немецкого вокального цикла ХIХ ст.): автореф. дисс. … к. иск. Харьков, 2010.
  9. Калинина В. Д. Базовые компоненты и профессиональная спецификация в творческой деятельности концертмейстера-пианиста: автореф. дисс. … к. иск. Саратов, 2015.
  10. Клокова А. Несостоявшаяся постановка оперы Вайнберга «Пассажирка» в 1968 году: кто виноват? // Музыкальная академия. 2020. № 2. https://doi.org/10.34690/71
  11. Концертмейстер: призвание и профессия: сборник научно-метод. статей / ред. Н. Я. Лузум, Т. Б. Сидева. Н. Новгород: Нижегородская государственная консерватория (академия) им. М. И. Глинки, 2000.
  12. Мазель Л. А. Строение музыкальных произведений: учеб. пособие. Изд-е 2-е, доп. и перераб. М.: Музыка, 1979.
  13. Соколов А. Введение в музыкальную композицию XX века: учеб. пособие. М.: ВЛАДОС, 2004.
  14. Сокольвяк Н. Л. О стиле «военных» квартетов Мечислава Вайнберга // Проблемы музыкальной науки. 2023. № 3.
  15. Теория современной композиции: учеб. пособие / отв. ред. В. С. Ценова. М.: Музыка, 2005.
  16. Шишкин А. Г., Морозова О. О. Опера «Пассажирка» Моисея Вайнберга: опыт формирования культуры памяти в процессе диалога культур // Вестник культуры и искусств. 2019. № 1 (57).

Author information

Anton Vladimirovich Vanchugov

PhD

Glinka Novosibirsk State Conservatoire

Tatyana Nikolaevna Smyslova

Glinka Novosibirsk State Conservatoire

About this article

Publication history

  • Received: August 1, 2024.
  • Published: September 4, 2024.

Keywords

  • концертмейстерское мастерство
  • М. Вайнберг
  • опера «Пассажирка»
  • авторское переложение
  • профессиональная подготовка концертмейстера
  • accompanist skills
  • M. Weinberg
  • opera “The Passenger”
  • author’s arrangement
  • accompanist training

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)