• Original research article
  • September 12, 2024
  • Open access

The impact of digital technologies on the existence and development of new forms of communication (selfies)

Abstract

The research aims to determine the impact of digital technologies on the development of new forms of communication (including selfies) that respond to the needs of the modern individual. The article provides a theoretical reflection on the features of the development of information and communication technologies and their impact on meeting the communication needs of society. The negative consequences of screen-based and virtual communication are highlighted, and it is noted that digital technologies contribute to the development of a special form of communication aimed at presenting oneself to others through the posting of one’s photographs online. The scientific novelty of the work lies in identifying the ontological-social significance of the influence of digital technologies on the communicative component of modern society from the perspective of the gadget-defining component, where the electronic device acts as an intermediary, dictating new rules of behavior and methods of communication interaction. The article examines forms of interpersonal communication and communicative behavior strategies caused by the development of digital technologies, identifies the negative consequences of screen-based and visual communication, and offers ideas for overcoming them. As a result of the study, the authors concluded that selfies, as a special way of self-presentation and conveying information about oneself to others, are an important element of communication for the modern individual. This type of communication is determined by the development of digital technologies and is available to everyone, as it is not limited by national-cultural and language barriers. Selfies are a visualized text that does not require special erudition to understand, which explains both the positive and negative sides of this phenomenon. The authors believe that selfies will not lose their relevance in the future, therefore, considering them from the perspective of an integral and inevitable communicative component of modern existence will open up new horizons in the study of man and society, and also help minimize the negative consequences of using this type of information transmission.

References

  1. Асеева И. А. Антропологические дилеммы цифровой реальности: сущность и перспективы разрешения // Информационное общество. 2023. № 2.
  2. Баева Л. В. Виртуальная коммуникация: классификация и специфика // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия «Философия. Психология. Педагогика». 2014. Т. 14. № 4.
  3. Бен-Чхоль Хан. Общество усталости. Негативный опыт в эпоху чрезмерного позитива / пер. с нем. А. С. Салина. М.: АСТ, 2023.
  4. Беньямин В. Маски времени. Эссе о культуре и литературе. СПб.: Симпозиум, 2004.
  5. Бозаджиев В. Л. Гаджет-аддикции, их виды и психологические характеристики // Вестник Челябинского государственного университета. Образование и здравоохранение. 2021. № 2-3.
  6. Гринфилд А. Радикальные технологии: устройство повседневной жизни / пер. с англ. И. Кушнаревой. М.: Дело, 2019.
  7. Демидов Д. Л., Беловол Е. В., Цветкова Н. А., Цветков А. В. Двойственная природа социально-психологического феномена селфи: контент и анализ анкетирования // Историческая и социально-образовательная мысль. 2015. Т. 7. № 8.
  8. Иванов Д. В. Виртуализация общества. Версия 2.0.: монография. СПб.: Петербургское востоковедение, 2002.
  9. Иоселиани А. Д. «Искусственный интеллект» VS человеческий разум // Манускрипт. 2019. Т. 12. Вып. 4. https://doi.org/10.30853/manuscript.2019.4.21
  10. Иоселиани А. Д. Социальные и психологические особенности интернет-коммуникации // Психология и педагогика служебной деятельности. 2020. № 1. https://doi.org/10.24411/2658-638X-2020-10006
  11. Каковкина С. В. Отношение современного подросткового поколения к литературе и чтению (на основе опроса в ГБОУ «Школа Новокосино») // Старт в науке. 2021. № 6.
  12. Конева А. В., Лисенкова А. А. «День без селфи прожит зря», или Цифровые визуальные стратегии самоидентификации // Вестник Томского государственного университета. Культурология и искусствоведение. 2018. № 32.
  13. Курочкина В. Е. Педагогическая профилактика селфи-аддикции подростков // Вестник Адыгейского государственного университета. Серия 3 «Педагогика и психология». 2022. № 4 (308). https://doi.org/10.53598/2410-3004-2022-4-308-40-47
  14. Кутырев В. А. Бытие или ничто. СПб.: Алетейя, 2010.
  15. Миронов В. В. Платон и современная пещера big-data // Вестник Санкт-Петербургского университета. Философия и конфликтология. 2019. Т. 35. Вып. 1.
  16. Нейсбит Д. Старт! Или настраиваем ум!: перестрой мышление и загляни в будущее / пер. с англ. А. Георгиева. М.: АСТ, 2009.
  17. Никовская Л. И. Блогинг как стремительно растущий институт публичной политики в контексте формирующегося сетевого общества // Социально-политические исследования. 2022. № 4 (17).
  18. Русанов С. Н., Авхименко М. М. Селфимания – новая социальная эпидемия // Медицинская сестра. 2016. № 5.
  19. Саломадин И. А., Петриева Л. И. Анкетирование читательских интересов средних и старших школьников в Ульяновской области как эффективный инструмент для формирования мотивации к чтению // Педагогика и просвещение. 2022. № 4. https://doi.org/10.7256/2454-0676.2022.4.37411
  20. Симбирцева Н. А. Экранизация как визуализированный текст: к постановке проблемы // Известия Уральского федерального университета. Серия 1 «Проблемы образования, науки и культуры». 2013. Т. 116. № 3.
  21. Скидан О. П. Антропологические аспекты цифровой трансформации социума: постановка проблемы // Вестник Северного (Арктического) федерального университета. Серия «Гуманитарные и социальные науки». 2021. Т. 21. № 5.
  22. Тихомирова Е. Г. Маскарадность selfie как воплощение мотива презентации Я (феномен, его сущность и виды) // Вестник Московского государственного университета культуры и искусств. 2014. № 6 (62).
  23. Флоренский П. А. Детям моим. Воспоминания прошлых лет. СПб.: OMIKO, 2000.
  24. Чичерина Н. В. Блоггинг как инструмент развития медиаграмотности // Terra Linguistica. 2022. Т. 13. № 4.
  25. Чумаков А. Н. Метафизика глобализации: культурно-цивилизационный контекст. М.: Канон+, 2006.
  26. Шишкина Е. В., Чумаков В. И. Феномен селфи-аддикции в молодежной среде // Научное обозрение. Педагогические науки. 2021. № 3.
  27. Штайн О. А. Маска как форма идентичности: введение в философию образа. СПб.: Изд-во Русской христианской гуманитарной академии, 2012.

Author information

Svetlana Mikhailovna Frolova

Dr

Kutafin Moscow State Law University

Violetta Evgenievna Nikolashkina

PhD

Kutafin Moscow State Law University

About this article

Publication history

  • Received: July 22, 2024.
  • Published: September 12, 2024.

Keywords

  • селфи
  • самопрезентация
  • экранно-виртуальная коммуникация
  • селфи-зависимость
  • коммуникационные стратегии поведения
  • selfies
  • self-presentation
  • screen-based and visual communication
  • selfie addiction
  • communicative behavior strategies

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)