• Original research article
  • September 13, 2024
  • Open access

The Altai ornament as an element of the image structure in the book graphics of V. A. Ramensky

Abstract

The article discusses the graphic heritage of the Altai book artist V. A. Ramensky in terms of the use of the traditional Altai ornament as an element of the image structure of works of fiction. The problematics of the article lie in the field of transformation of the traditional ornament in the space of the author’s artistic interpretation. The aim of the study is to identify the special features of the use of ornamental tradition by the artist V. A. Ramensky. The scientific novelty of the study consists in identifying and formulating the main principles of interpretation of the Altai ornament in the image structure of the works by V. A. Ramensky. As a result, the article gives the main principles of the use of the traditional Altai ornament by the artist V. A. Ramensky in the book design and illustration: 1) reproduction of ethnographic ornamental motifs of the Turkic peoples of Altai; 2) use of ornament as an element of design (decoration) of the book; 3) creation of an artistic image through ornamental stylization; 4) introduction of basic principles of ornamentation (rhythm, symmetry) into the compositional structure of works of art.

References

  1. Алтайский орнамент: альбом / сост. и автор вступ. ст. В. И. Эдоков. Горно-Алтайск, 1971.
  2. Владимир Раменский. Книжная графика / Алт. орг. Союза художников РСФСР; авт. текста Л. Шамина. Барнаул, 1978.
  3. Герчук Ю. Я. Что такое орнамент: структура и смысл орнаментального образа. М., 2013.
  4. Гомбоева М. И. Сибирский звериный стиль как концептуальная основа конвертации традиционного художественного наследия в культурные индустрии // Гуманитарный вектор. 2022. № 2.
  5. Гомбоева М. И., Федорова М. В., Комарова Н. П. Традиционные ремёсла Восточной Сибири и современная художественная культура как источник развития креативных индустрий (на основе сравнительного анализа экспонатов Российского этнографического музея и авторских кукол семьи Намдакова) // Гуманитарный вектор. 2018. № 6.
  6. Грищенко А. П. Особенности трансформации знаков этнографического мотива в художественной культуре Енисейской Сибири // Вестник Кемеровского государственного университета культуры и искусств. 2023. № 63.
  7. Грищенко А. П. Трансформация этнографических мотивов в искусстве Сибири на примере знака «ОЛЕНЬ» // Вестник Южно-Уральского государственного университета. Серия «Социально-гуманитарные науки». 2021. № 2.
  8. Грищенко А. П. Этнографический мотив в декоративно-прикладном искусстве Красноярска: история и современность // Философия и культура. 2022. № 4.
  9. Иванов Н. А. Герменевтика орнамента: к методологии интерпретации орнаментальных композиций // Международный журнал исследований культуры. 2015. № 3 (20).
  10. Ломанова Т. М. Отражение сибирской идентичности в искусстве конца ХХ – начала XXI века // Культура и искусство. 2020. № 4.
  11. Мамедова Ф. О ведущем принципе формообразования в орнаменте тюркоязычных народов // Norwegian Journal of Development of the International Science. 2020. No. 46-2.
  12. Масалова Е. В. Трактовка орнамента в традиционном и современном искусстве // Наука и современность. 2010. № 2-1.
  13. Нехвядович Л. И. Теоретические ориентиры для изучения этничности как источника художественного своеобразия искусства // Мир науки, культуры, образования. 2015. № 5 (54).
  14. Нечаева А. С. Орнамент в декоративно-прикладном искусстве тюркских народов Горного Алтая: автореф. дисс. … к. иск. Барнаул, 2022.
  15. Нечаева А. С. Художественные особенности орнамента в искусстве традиционного ковроделия народов горного Алтая // Вестник Кемеровского государственного университета культуры и искусств. 2021. № 57.
  16. Палагута И. В. Орнамент как особый вид искусства // Художественная культура. 2020. № 1.
  17. Раменская Ю. В. Этнические мотивы традиционной алтайской культуры в книжной графике В. А. Раменского // Учёные записки (Алтайская государственная академия культуры и искусств). 2018. № 3 (17).
  18. Розвадовский А. Разве доисторическое искусство только о прошлом? Новая жизнь наскальных изображений в современном искусстве (От Сибири до Канады) // Проблемы истории, филологии, культуры. 2021. № 2 (72).
  19. Сидорова О. В. Классики алтайской графики в собрании Государственного художественного музея Алтайского края (Барнаул, Россия) // Учёные записки (Алтайская государственная академия культуры и искусств). 2021. № 3 (29).
  20. Флоренский П. А. Анализ пространственности и времени в художественно-изобразительных произведениях. М., 1993.
  21. Художник книги Раменский Владимир Александрович: научно-популярная литература / авт. текста Е. В. Попова. Барнаул: Изд. дом «Барнаул», 2010.

Funding

The article is prepared within the framework of the state assignment of the Altai State University, Project No. 850000Ф.99.1.БН66АА04000 “Turkic-Mongolian World of the ‘Great Altai’: Unity and Diversity in the Past and the Present”.

Author information

Victoria Igorevna Krylova

Altai State University, Barnaul

Larisa Ivanovna Nekhviadovich

Dr

Altai State University, Barnaul

About this article

Publication history

  • Received: August 5, 2024.
  • Published: September 13, 2024.

Keywords

  • книжная графика
  • иллюстрация
  • графический дизайн
  • интерпретация алтайского орнамента
  • орнаментальная традиция
  • орнаментальная стилизация
  • принципы интерпретации
  • book graphics
  • illustration
  • graphic design
  • interpretation of the Altai ornament
  • ornamental tradition
  • ornamental stylization
  • principles of interpretation

Copyright

© 2024 The Author(s)
© 2024 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)