• Original research article
  • April 9, 2021
  • Open access

Science and Education for the Future: Trends in Ecologisation

Abstract

The purpose of the research is to identify the main trends in ecologisation of modern science and education. The article pays special attention to the need for adjusting the subject-content structure of science and education, for changing their worldview foundations. The researcher defines range of the issues necessary for enduing science with ecological functions, considers the features peculiar to a practice-oriented model of ecological education. Scientific novelty of the research lies in specifying content and organisational-methodological aspects of ecologisation of science and education, in justifying the need for changing value and worldview foundations of scientific and educational activities. As a result of the research, the main trends in ecological transformation of science and education are identified and characterised.

References

  1. Захлебный А. Н. Концепция общего экологического образования в повестке дня XXI века [Электронный ресурс]. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/kontseptsiya-obschego-ekologicheskogo-obrazovaniya-v-povestke-dnya-xxi-veka/viewer (дата обращения: 13.03.2021).
  2. Каткова О. А. Экологизация содержания образования посредством интеграции предметов естественно-научного и гуманитарного циклов // Вестник ТОГИРРО. 2017. № 3 (38). С. 24-26.
  3. Лесков Л. В. Футуросинергетика: универсальная теория систем: научно-учебное пособие. М.: Экономика, 2005. 170 с.
  4. Морозова О. В. К вопросу об экологизации современной науки [Электронный ресурс]. URL: http://www.vestnik-kafu.info/journal/15/545/ (дата обращения: 13.03.2021).
  5. Мустафина Г. М. Экологизация профессионального образования для устойчивого развития // Наука и техника Казахстана. 2010. № 2. С. 98-100.
  6. Мухетдинова З. З., Романова С. М. Экологизация образования и науки как тенденция решения экологической проблемы // Вестник Казанского технологического университета. 2012. Т. 15. № 13. С. 292-294.
  7. Романович А. Л., Урсул А. Д. Устойчивое будущее (глобализация, безопасность, ноосферогенез). М.: ЖИЗНЬ, 2006. 512 с.
  8. Смирнов Г. С. Ноосферная парадигма образования // Философия экологического образования: сборник / под общ. ред. И. К. Лисеева. М.: Прогресс - Традиция, 2001. С. 141-149.
  9. Смирнов С. В. Концепция биоинтеллектосферы (опыт философского осмысления): монография. Казань: Школа, 2020. 260 с.
  10. Смирнов С. В. Сущность и основные направления усиления практической ориентированности российского высшего образования // Мир педагогики и психологии: международный научно-практический журнал. 2017. № 3 (8). С. 25-28.
  11. Тенденции экологизации науки и техники [Электронный ресурс]. URL: https://vuzlit.ru/769339/tendentsii_ekologizatsii_nauki_tehniki (дата обращения: 13.03.2021).
  12. Урсул А. Д. Феномен ноосферы: глобальная эволюция и ноосферогенез. М.: ЛЕНАРД, 2015. 336 с.

Author information

Sergey Vladimirovich Smirnov

PhD

Yelabuga Institute of Kazan (Volga Region) Federal University

About this article

Publication history

  • Received: February 15, 2021.
  • Published: April 9, 2021.

Keywords

  • наука
  • образование
  • экологизация
  • мировоззрение
  • практико-ориентированный подход
  • science
  • education
  • ecologisation
  • worldview
  • practice-oriented approach

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)